Nå kan alle sykle Nordsjørittets Familieritt sammen. Svømmer Sarah Louise Rung og landslandslagsspiller i kjelkehockey Emil Vatne har gjort det - blir du med?

Alle skal med! Nordsjørittets Familieritt 11. september

Når startskuddet går for Familierittet lørdag 11. september, håper vi du tar med familie og venner på tur. Nå kan alle sykle Nordsjørittets Familieritt sammen, fra Mariero stasjon til Sandnes sentrum.

FOLKEPULSEN FÅR FOLK I AKTIVITET

Svømmer Sarah Louise Rung, løper Eline Øidvin og landslagsspiller i kjelkehockey Emil Vatne og mange flere med en funksjonsnedsettelse har tidligere deltatt i Familierittet. Alle tre samarbeider tett med Rogaland idrettskrets (RIK) sitt folkehelseprosjekt Folkepulsen. Målet er å få spesielt tre grupper mennesker ut i aktivitet: inaktive unge og voksne, innvandrere og mennesker med nedsatt funksjonsevne. - Vi samarbeider med etablerte arrangementer for å få flere ut i aktivitet. Vi bidrar med økonomisk støtte, og kan også, hvis vi får litt tid på oss, hjelpe med lån av spesialsykler og utstyr til de som trenger det. I fjor fikk 2500 mennesker hjelp til å komme seg ut i aktivitet gjennom oss.

Familierittet skal ikke koste noe for de som er tilknyttet Folkepulsen, vi skal legge godt til rette for den enkelte. Det er bare å ta kontakt med oss, så skal vi bidra til en flott dag på sykkel, sier fagkonsulent Lene Byberg i RIK Folkepulsen.

EN SYKKELFEST FOR ALLE

Nordsjørittet har valgt en flott løype til Familierittet som starter på Mariero Stasjon. Stavanger kommune har oppgradert turstien med asfalt på partier som tidligere har hatt grus, slik at de 11 kilometerne mot Sandnes skal gi deltagerne en god opplevelse. I målområdet møtes alle nordsjørittsyklistene til felles jubileumsfestfest med god mat og underholdning fra scenen. - Vi håper at så mange som mulig tar utfordringen og sykler denne dagen, sier daglig leder Aina Andersen i Nordsjørittet. - Kom med den sykkelen du har, gammel som ny. Sykkelsete og tralle fungerer fint. Rittet starter ved Mariero Stasjon mellom klokken 11 og 12. Det er mat og drikkestasjon langs veien, og hyggelige konkurranser for alle. Og som ekstrabonus: Nordsjørittmedaljen som alle får når de kommer i mål, gir rabattert adgang til Kongeparken søndag 12. september.

MANGE MULIGHETER FOR ALLE

Både Sarah, Eline og Emil bruker sykkel som en del av treningen, og er opptatt av å vise at også mennesker med nedsatt funksjonsevne har mange ulike muligheter til å holde seg aktive. - Jeg jobber 50 % som fagkonsulent for paraidrett i Olympiatoppen og synes det er veldig kjekt å få bidra til å opplyse og motivere unge med nedsatt funksjonsevne. Det er så mange muligheter, og vi har gode tiltak for å hjelpe folk i gang, sier Rung.

En medfødt skade på synsnerven gjør at Eline Øidvin bare kan se cirka ti prosent på venstre øye, resten er borte. Hun vil helst klare alt selv, og gjør det i en travel hverdag som fysioterapeut og tobarnsmor. Men når hun sykler eller løper trenger hun en ledsager som ser for henne. Eline har syklet Nordsjørittet flere ganger og har bla annet deltatt med RIK Folkepulsens fagkonsulent Lene Byberg som pilot.

Emil Vatne fra Nærbø er født med ryggmargsbrokk, men har aldri opplevd det som et hinder. Han har også trent svømming, men da han ble så god i kjelkehockey at hockeyforbundet oppdaget ham som 12-åring, måtte Emil ta et valg. - Da jeg prøvde kjelkehockey for første gang sa det bare klikk, jeg skjønte med en gang at det var en idrett for meg, sier han. Emil er den første eleven med nedsatt funksjonsevne som er tatt opp i prosjektet Talenter mot toppen ved St. Svithun videregående skole i Stavanger. Han spiller i dag på det Norske Kjelkehockeylandslaget.

KUNNE DU TENKE DEG Å DELTA?
Hvis du/dere har lyst å være med, eller trenger hjelp og veiledning til å finne din idrett. Da kan du kontakte Lene på epost lene.byberg@idettsforbundet.no