Mons_Røisland2_Big_Air_Beijing2022_Foto_GeirOweFredheim.JPG

Aktsomhet for utøvere

Uavhengig av om et forbund og deres utøvere har bestemt seg for å utelukkende fokusere på sportslige aspekter, anbefales det også at forbundet og utøverne forbereder seg på politisk sensitive situasjoner. Eksempelvis kan dette være arrangørstedet, andre deltakere eller tredjeparter som ønsker å bruke anledningen til å ta et politisk standpunkt (sportsvasking), eller hvor forutsetningene for norsk deltakelse er kompromittert på en annen måte.

Forberedelser er alfa-omega for å kunne prestere på sitt beste. Det gjelder også på dette området, uavhengig om du ønsker å gå inn i debatten eller ikke.

Ytringsfrihet

Idretten ønsker å støtte engasjement og initiativ som gir kraft til de verdiene norsk idrett ønsker å kjempe for og som er nedfelt i verdidokumenter både nasjonalt og internasjonalt. Det innebærer for eksempel å forsvare utøvernes rett til å bære symboler for menneskerettigheter, inkludering og likeverd under idrettsarrangement, og samtidig legge til rette for at våre utøvere har kunnskap om menneskerettssituasjonen i arrangørland.

Ytringsfrihet innebærer også retten til å ikke ytre seg.

Eventuelle uttalelser eller initiativ fra idrettsutøvere må komme fra idrettsutøveren selv.

Gjør deg kjent med situasjonen

Uavhengig av eget ønske om å ytre seg, er det fornuftig å gjøre seg kjent med situasjonen i landet man skal reise til, enten om det er konkurranse eller trening. Noen land er man bedre kjent med enn andre, og noen land trenger man heller ikke å forberede seg særskilt til. Men som en hovedregel kan det være lurt å gjøre en kort oppdatering ved å sjekke nettsidene til FN-sambandet og Amnesty International om det er spesielle utfordringer knyttet til dette landet.

Hvis du som utøver har spesielle områder du ønsker å ytre deg om er det lurt å både snakke med eget forbund for å få hjelp til kommunikasjon og henvendelser, og det kan være lurt å gå i dialog med relevante sivilsamfunnsorganisasjoner som har dybdekunnskap på området du er spesielt interessert i.

En annen relevant gruppe å diskutere med er utøverkomiteer og andre utøvergrupper. De kan være gode støttespillere både for erfaringsutveksling og for å spre budskap på tvers av utøvergrupper.

Støtte fra idrettsorganisasjonene

Idrettsorganisasjonene må sikre at utøvere har nok kunnskap til konstruktivt og trygt å delta i offentlig debatt om de ønsker det. Sportsledere kan lette dette ved å ha klare prosedyrer, være godt forberedt og ved å være tilgjengelig til å svare på spørsmål.

Det er anbefalt at forbundene involverer utøverne i den politiske diskusjonen og sørge for at idrettsutøvere er forberedt og i stand til å forstå konfliktens problemer og muligens bli med i den offentlige debatten.