Full jubel etter dagens treningsøkt med Astrid Uhrenholdt Jacobsen. Foto: Geir Owe Fredheim, NIF

Astrid Uhrenholdt Jacobsen forberedte Special Olympics-troppen

Norges tropp til Special Olympics World Games møttes i dag for precamp på Olympiatoppen i Oslo. Verdensmester i langrenn, Astrid Uhrenholdt Jacobsen var på plass for å gi utøverne gode råd på veien.

-  Husk at det er ditt eget mål du skal nå. Følg din egen plan og si til deg selv at du er dyktig og godt forberedt - det hjelper, fortalte Astrid Uhrenholdt Jacobsen til en lydhør forsmaling.

Etter en felles seanse med både riks- og lokalpresse til stede, bar det ut på kunstgressbanen ved Norges Idrettshøgskole. Uhrenholdt Jacobsen hadde forberedt et treningsprogram for troppen - til stor glede for utøverne.

Det er første gang i historien at Norges idrettsforbund sender en tropp til Special Olympics World Games - et arrangement for utviklingshemmede utøvere. I år avholdes lekene i Los Angeles fra 25. juli til 2. august, hvor hele 7000 utøvere og 3000 trenere fra 180 land. 30 000 frivillige og et forventet tilskuertall på 500 000 gjør at Special Olympics World Games er det største idrettsarrangementet i verden i år.

Berikelse for den norske idrettsbevegelsen

1. visepresident i Norges idrettsforbund Kristin Kloster Aasen har vært en viktig brikke i den organisasjonsmessige tilknytningen mellom Norges idrettsforbund og Special Olympics. Hun var strålende fornøyd med det hun fikk se på Olympiatoppen i dag:

- Disse utøverne som trener i sine lokale idrettslag og som har sin sportslige forankring i særforbundene er nå på alle nivåer en del av norsk idrett. At vi nå har Special Olympics-troppen inn under NIF-paraplyen er en berikelse for hele den norske idrettsbevegelsen. Den norske idrettsmodellen er inkluderende og vi skal ta godt vare på alle som ønsker å drive med idrett innenfor vår organisasjon. Det vi ser her i dag er rett og slett veldig fint. Jeg gleder meg til å følge troppen før, under og etter World Games, sier Kloster Aasen.

-  Nå er dere på rett plass. Jeg er stolt over å være den eneste idrettspresidenten i verden for olympiske, paralympiske, deaflympics- og nå Special Olympics-utøvere, fortalte idrettspresident Tom Tvedt som var på Sognsvann for å bli kjent med utøverne.

Tv-serie i august

Utøverne har blitt fulgt tett av Nordisk Film, som på oppdrag fra TV2 lager en TV-serie om troppens vei til Los Angeles. Serien får navnet «Suverene helter» og sendes i beste sendetid på TV2 i august.

- Vi får komme tett på noen veldig flotte idrettsutøvere, og følger dem både på hjemmebane, i trening og konkurranse. Vi får være vitne til sterk vilje, en imponerende evne til å se forbi egne begrensninger og et utrolig smittende pågangsmot og humør. Og ikke minst: Imponerende resultater, fortalte TV 2s programdirektør Jarle Nakken.

Etter en intensiv treningsøkt fikk Uhrenholdt Jacobsen stor applaus og en god klem av utøverne.

-  Jeg får ikke vært med denne gjengen til World Games, men vi hadde det knakanes gøy på trening i dag, avsluttet Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

Se liste over troppen her.

Følg troppen på Facebook.

Se også: - Med TV til Special Olympics World Games