En fornøyd akademigjeng på Lillehammer. Foto: Alexander Eriksson

Stort engasjement når unge idrettsledere var samlet på Lillehammer

Helgen 12.-14. august ble årets utgave av Norges olympiske akademi arrangert på Nansenskolen i Lillehammer. Temaet for akademiet var «idrett og menneskerettigheter».

– Vi er svært glade for det store engasjementet som preget årets akademi, og vi takker så mye for alle kvalitetsfylte bidrag fra deltakerne. Vi ønsker også å rette en stor takk til alle foredragsholdere som bidro til at årets akademi ble fylt med svært godt faglig innhold, sier prosjektmedarbeider Nora Kaalstad i Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre, som på vegne av NIF arrangerte årets akademi.

Nettverksbygging og vennskap
Idrettsstyremedlem Sebastian Henriksen startet fredagen med å si at Olympisk akademi er en særlig viktig arena og møteplass i norsk idrett. Det er Kaalstad enig i.

– Akademiet er et sted hvor ikke bare det faglige innholdet setter spor, men også et sted for nettverksbygging og vennskap blant deltakerne. De unge idrettslederne i alderen 18-29 år besitter alle verv og roller i idretten og er med på å forme idrettsbevegelsen på ulike vis. En helgesamling som denne, representert ved talentfulle unge lederne, er med andre ord noe vi er veldig stolte av, sier Kaalstad.

Spennede program
I tillegg til Sebastian Henriksen var også IOC-medlem Kristin Kloster Aasen med som bidragsyter under årets akademi. Det samme var NRK-journalist Halvor Ekeland, som fortalte sin sterke historie om å bli arrestert i Qatar mens han besøkte landet som del av dekningen av opptakten til fotball-VM for herrer, som arrangeres i november/desember.

Også journalisten Andreas Selliaas ga deltakerne et innblikk i sine betraktninger rundt sportsvasking. Siste post på lørdagsprogrammet var en paneldebatt, hvor både Kloster Aasen og Selliaas deltok, i tillegg til friidrettspresident Anne Farseth og generalsekretær i Amnesty Norge, John Peder Egenæs.

Helgen ble avsluttet med besøk av Julie Ravlo fra NIFs internasjonale avdeling, reisebrev fra Gyda Winther som var årets deltaker på det internasjonale olympiske akademiet i Hellas og et besøk hos Norges Olympiske Museum.

Årets akademideltakere tar nå videre fatt på sine engasjementer i norsk idrett – og er et Olympisk akademi rikere. Både i form av faglig påfyll og ikke minst nye idrettsvenner fra hele landet.

image4a3sr.pngFoto: Alexander Eriksson