IOC-president Thomas Bach avslører hvem som skal arrangere vinter-OL og Paralympics i 2022.

NIF gratulerer Beijing med vinter-OL og Paralympics 2022

NIF gratulerer Beijing med vinter-OL og Paralympics i 2022 IOC tildelte i dag vinter-OL og Paralympics 2022 til Beijing. Avgjørelsen falt under IOC-sesjonen i Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur.

-        Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité gratulerer Beijing med tildelingen av OL og Paralympics i 2022. Tildelingen gir store muligheter til å utvikle vinteridretten i en del av verden som ikke har de samme idrettstradisjonene på snø og is som oss her Norge, sier Idrettspresident Tom Tvedt.

Beijing vant  mot Almaty.
-        Gjennom et målrettet og strategisk faglig utviklingsarbeid skal de norske vinterolympiske særforbundene i samarbeid med Olympiatoppen sørge for at vi har en rekke norske medaljekandidater i både OL og Paralympics i Beijing, fortsetter Idrettspresident Tom Tvedt.

Det er første gang Kina skal stå som vertskap for et vinterolympisk og vinterparalympisk arrangement.
 -        De olympiske og paralympiske leker er verdens største globale idrettsarrangement. Det neste olympiske arrangementet på verdensbasis skal arrangeres på Lillehammer i februar neste år. Deretter gleder vi oss til å oppleve store norske olympiske og paralympiske idrettsprestasjoner i Rio i 2016, i PyeongChang i 2018, i sommer ungdoms-OL i Buenos Aires i 2018, i vinter ungdoms-OL i Lausanne i 2020 og i Tokyo i 2020. Dette blir en spennende, variert og fantastisk verdensomspennende olympisk og paralympisk reise de neste syv årene, sier Inge Andersen.

Kontaktpersoner er Idrettspresident Tom Tvedt (tlf. 971 99 233) og Generalsekretær Inge Andersen (tlf. 901 22 833). De er begge tilstede i Kuala Lumpur.