intsamling_612.jpg

Morgendagens helter klar for internasjonal storsamling

Fra torsdag 6.- til 14. august er det klart for den største internasjonale talentsamlingen som er arrangert for unge langrennsløpere.

90 utøvere og 22 trener fra ni forskjellige land deltok på fjorårets samling. I år er det 135 utøvere og 25 trenere fra 15 nasjoner. Fra Norge stiller juniorlandslaget, samt to impulsløpere.

Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Sondre Turvoll Fossli bidrar som trenere og inspiratorer.

Det internasjonale Skiforbundet (FIS) bidro med økonomisk støtte til samlingen i fjor til NSF i fjor, og forbundet håper på det samme i år.

- Målet med samlingen er at nasjonene skal lære av hverandre og gjøre hverandre bedre, for på den måten å bidra til at langrennssporten utvikler seg videre, også utenfor Norden, sier Brit Baldishol, utviklingssjef i langrenn, og ansvarlig for samlingen.

- Større for hvert år
Etter å startet som et samarbeid mellom juniorlandslagene i Norge og Tyskland for fire år siden, har samlingen nå utviklet seg til å omfatte juniorlagene fra 15 nasjoner. Dessverre kunne ikke Tyskland være med under årets samling. USA og Canada tar blant annet turen over Atlanterhavet for å delta på samlingen. Med et tak på 160 plasser for årets samling, er det dessverre også noen nasjoner som ikke har fått plass.

- Som verdens største og ledende skinasjon har vi et ansvar for å dele den kompetansen vi har med de andre nasjonene. Det er en glede å invitere inn talenter og trenere fra andre land, og sammen skape en arena der vi kan inspirere hverandre, sier Torbjørn Skogstad, leder av langrennskomiteen i Norges Skiforbund.

Langrennslederen er stolt og glad over at Statoils internasjonale Morgendagens helter-samling er blitt så attraktiv, stor og populær i løpet av kort tid.

Samlingen går av stabelen i Oslo og på Sjusjøen og det er utøvere født i 1996-1998 som deltar.

Samlingen varer fra 6. til og med 14. august. Søndag 9. august forflytter deltakerne seg fra Oslo til Sjusjøen. På det tettpakkede programmet står harde treningsøkter, sosialt samvær og foredrag med blant andre Uhrenholdt Jacobsen,og sprintkometen Turvoll Fossli.