Avtroppende idrettspresident Børre Rognlien ble utnevnt til NIFs Æresmedlem da han ble takket av på Idrettstinget. Foto: Martin Hafsahl

Nye Æresmedlemmer i NIF

Børre Rognlien, Liv Bentzen, Anders Besseberg og Ellinor Allergoth fikk utdelt NIFs Æresmedlemskap under Idrettstinget 2015.

Det var Tom Tvedt som fikk gleden av å utrope avtroppende idrettspresident Børre Rognlien til nytt Æresmedlem i Norges idrettsforbund.

Børre Rognlien
Børre Rognlien har hatt en lang rekke stillinger og tillitsverv i norsk idrett i over 50 år. Han ble valgt inn som ny idrettspresident i 2011 og bestemte seg i fjor høst om ikke å stille til gjenvalg. I perioden 2007-2011 var Rognlien 2. visepresident i Idrettsforbundet.

Rognlien er opprinnelig utdannet journalist. Han har blant annet arbeidet ved United Press International, Forsvarets pressetjeneste, som redaktør i Hamar Dagblad og som informasjonsdirektør i UNI forsikring. Han har blant annet vært både leder og generalsekretær i Oslo idrettskrets, formann i Arbeidernes skøyteklubb, president i Norges Skøyteforbund, leder for organisasjonskomiteen for Ishockey-VM 1999, og grenleder for hurtigløp på skøyter under Lillehammer-OL.

Rognlien har vært aktiv i lokalpolitikken i Oslo siden 1960-tallet, og har hatt mange verv både i lokallag i Bydel Østensjø og i Oslo Høyre. Han var Oslo Høyres andre nestleder fra 1992 til 1994, og var medlem av Oslo bystyre 1979–1983. Han har også sittet tre perioder som vararepresentant til Stortinget, og møtte fast for regjeringsmedlemmene Lars Roar Langslet og Jan P. Syse fra 1981 til 1985.

I 2010 ble Rognlien tildelt St. Hallvard-medaljen for sin lange tjeneste for Oslo-idretten.

Liv Bentzen, Anders Besseberg og Ellinor Allergoth ble utnevnt som NIFs Æresmedlemmer under tingmiddagen lørdag 6. juni 2015. Foto: Geir Owe Fredheim

Under tingmiddagen lørdag 6. juni ble også Liv Bentzen, Anders Besseberg og Ellinor Allergoth utnevnt som æresmedlemmer.

Liv Bentzen
Liv Bentzen har hatt verv på øverste nivå i norsk idrett siden 1991 til i dag. Hun satt i idrettskretsstyre i Nordland fra 1991 til 2005 hvor av 5 år som leder. Hun har vært leder av Idrettens studieforbund i Nordland, satt som medlem av Idrettsstyret fra 2004 til 2006. De siste åtte årene har hun vært medlem av kontrollkomiteen i NIF.

Ellinor Allergoth
Elinor har vært leder i idretten på ulike nivå i store deler av sitt voksne liv, som blant annet leder i Asker Turnforening, styremedlem i turnkretsen, leder av Asker idrettsråd og medlem av NIFs lovutvalg. Ellinor var med å organisere arbeidsgiverne i idretten ved å danne Idrettens Arbeidsgiverforening i 1990. Hun satt som leder i Akershus idrettskrets i perioden 1988 – 1997, og var styremedlem i Norske Idrettsveteranere.

Anders Besseberg
Anders Besseberg har fra 1988 til i dag hatt tillitsverv i det internasjonale skiskytterforbundet, først i ulike tekniske komiteer, og som president fra 1993. Han har bidratt til å utvikle skiskytteridretten, både som konkurranseform og som TV-idrett. Besseberg ble æresmedlem allerede i 2013, men han har ikke hatt anledning før i år til å motta prisen.