IMG_2762122.jpg

Arctivity ble en umiddelbar suksess

Arctivity er et nytt arrangement for mennesker med funksjonsnedsettelse i hele Norge. Arrangementet blir gjennomført på Fauske i Nordland der hovedcampen ligger på Valnesfjord Helsesportsenter.

Fra 29. juni til 03. juli får 31 deltagere prøve seg i idrettene klatring, kajakk havpadling, terreng- og downhillsykling, kiting og seiling, ridning, orientering og dykking. Målet er at Arctivity skal bli fremtidens store sommerbegivenhet for mennesker med en fysisk funksjonsnedsettelse og være en arena der idretter med et litt ekstremt preg eller er nært tilknyttet friluftsliv kan prøves.

- I tillegg til å skape gode opplevelser for deltagerne ønsker Arctivity å bidra til å øke kompetansen og kunnskapen om tilrettelegging i landets idrettslag og friluftsorganisasjoner. Dette gjør vi i første omgang ved å oppfordre de involverte særforbundene til å utfordre instruktørene sine og videreformidle tilegnet kompetanse til klubbene rundt om i landet. I tillegg engasjerer vi frivillige fra hele Norge, som vi ønsker å inspirere gjennom organisering og ledsagerrelatert arbeid under Arctivity, sier prosjektleder for Arctivity Jonny Jakobsen.

Gjennom et godt samarbeid mellom Valnesfjord Helsesportsenter, Norges idrettsforbund, Nordland idrettskrets, flere særforbund, Nordland fylkeskommune, Extrastiftelsen, Fauske Røde Kors, Aktiv Ung, Forsvaret avd. Bodø og en stor gjeng engasjerte frivillige gir Arctivity er en helt unik mulighet som tilbyr utfordringer i et godt aktivitetsmiljø i nordlandsk natur.

Se innslag fra Dagsrevyen 21 på NRK 1 den 2. juli her. Spol 14 min ut i sendingen.