På denne siden finner du nødvendig informasjon om Idrettsmerket. Her registrer du også din årlige prøve.

Å ta idrettsmerket er en fin måte å holde seg i form på. Kravene varierer i de ulike aldersgruppene, og forhåpentligvis er de satt såpass høyt at de fleste må trene for å klare dem. Idrettsmerket ble innstiftet den 29. mai 1915 på et fellesmøte i Norges Riksforbund for idrett. På det tidspunktet fikk kun menn lov til å delta. Kvinnene ble med i 1934. Kravene til Idrettsmerket er revidert flere ganger, og etterhvert er også øvelsesutvalget utvidet.

Hvordan gjennomføre idrettsmerket?

Øvelsesutvalg for Idrettsmerket er så variert at det skal være mulig å arrangere merkeprøver de fleste steder. Det greieste er selvsagt å bruke en idrettsplass med løpebaner, kast og hoppesteder - men en slik plass er slett ikke nødvendig for å ta prøven. En lekeplass eller en noenlunde plan gress- eller sandslette kan godt gjøre nytten. Merketakingen må gjennomføres av minst to personer som kontrollerer hverandre i henhold til reglementet.