Allidrett for ungdom

klatrevegg.jpg

Mange ungdommer kan tenke seg å fortsette lenger med aktivitet i idrettslaget, dersom tilbudet er variert, ungdom selv definerer hvilke aktiviteter eller idretter de ønsker å drive med, hvor ofte og i hvilken form. Løsningen på dette er samlet i et konsept som heter allidrett. Allidrett skal innebære minimum to forskjellige idrettsaktiviteter for ungdom i minimum 20 uker av året. Både særidrettslag og fleridrettslag kan tilby allidrett for ungdom.

Idrettslag kan søke om penger til NIF for å få i gang eller utvikle allidrett for ungdom.

NIF ønsker å stimulere til at flere idrettslag starter opp eller videreutvikler allidrett for ungdom. Alle idrettslag tilsluttet NIF kan søke om oppstartstøtte og utviklingsstøtte til dette. Allidretten skal være et åpent tilbud for alle ungdommer fra og med det året de fyller 13 år til og med det året de fyller 19 år.

Oppstartstøtte
    Alle idrettslag tilsluttet NIF kan søke om disse oppstartsstøtte, uansett om allidretten er i et fleridrettslag eller særidrettslag. Det gis kun oppstartsstøtte til én allidrett pr. idrettslag.

Beløpene er som følger:
    Kr. 11.000,- for allidretter med færre enn 50 ungdommer
    Kr. 16.000,- for allidretter med 50 ungdommer eller fler

Utviklingsstøtte

Eksisterende idrettsskoler kan søke om utviklingsstøtte til ulike formål, som:

• Utvidelse i alderstrinn
    • Utvidelse i aktivitetstilbud eller omfang. For eksempel legge til flere idretter, utvide tilbudet i et større geografisk område eller inngå samarbeid med skole(r) eller med andre idrettslag.
    • Oppstart eller utvidelse av tilbud til ungdom med funksjonsnedsettelse eller andre særskilte behov.
    • Kompetansehevende tiltak for trenere/ledere*.
    • Tilrettelegging av en utebasert allidrett som tilbyr uteaktiviteter hele året.
    • Gjenoppstart av allidrett som ikke har hatt aktivitet på ett år eller mer.

Utviklingsstøtten er kr 8.500,-.

*Ta kontakt med respektiv idrettskrets/særidrett for nærmere informasjon om kurs og andre kompetansehevende tiltak.

For både oppstarts- og utviklingsstøtte

• Et idrettslag kan kun få tildelt oppstarts- og utviklingsstøtte to ganger over en tre-årsperiode.
    • Det er ingen søknadsfrister. Idrettslag kan søke hele året.
    • Et idrettslag kan søke om oppstarts- eller utviklingsstøtte kun én gang per kalenderår.

Bruk dette søknadsskjemaet for å søke om både oppstarts- og utviklingsstøtte.

Last opp en årsplan som viser hvilke idretter/ aktiviteter som gjennomføres fra uke til uke, evt. for ulike aldersgrupper og i hvilke miljøer de er. Årsplanen må gå over minimum 20 uker. Mal for årsplan (word-fil).

Søknadsprosedyre

• Søknaden sendes fra søker til respektiv idrettskrets for kvalitetssikring og vurdering.
    • Idrettskretsen innstiller søknaden til godkjent, trenger revidering eller avslått ut i fra gjeldende kriterier.
    • Innstilles søknaden til trenger revidering, tar idrettskretsen kontakt med idrettslaget for en utbedring av søknaden.
    • Søknaden sendes kun fra idrettskretsen til NIF når den er godkjent av idrettskretsen.
    • NIF gjør den endelige innstilling til godkjent, trenger revidering eller avslått før en eventuell støtte betales ut.
    • Idrettskrets registrerer nye allidretter i idrettens database.
    • NIF foretar utbetaling ved godkjente søknader.

Forventet behandlingstid er 3-6 uker.

Det kan også søkes støtte til idrettsskole for barn.

1.  Allidretten skal være et åpent tilbud for alle ungdommer fra og med det året de fyller 13 år til og med det året de fyller 19 år.
    2.  Opprettelse av allidrett som en del av idrettslagets tilbud må være forankret i idrettslagets styre før søknad sendes.
    3.  Utformingen av aktivitetene bør skje i nært samarbeid med ungdommene. Turer og turneringer kan også være en del av konseptet.
    4.  Ungdommene skal få prøve seg på minst 2 idretter i løpet av ett år, men vektleggingen av den enkelte idrett gjennom året kan være ulik. Fokuset skal ligge på aktivitetens egenart og videreutvikling av ungdommenes ferdigheter, ikke konkurranse.
    5.  Allidretten skal gi et tilbud gjennom hele året, fordelt over 20 uker eller mer.
    6.  Allidretten skal ha en årsplan som viser aktiviteten uke for uke for ulike aldersgrupper og i hvilke miljøer de er i. Årsplanen må gå over minimum 20 uker.
    7.  Aktivitetslederne/trenerne i allidrett for ungdom bør ha kompetanse på å tilrettelegge aktivitet for ungdom.

Barneidrettsforsikringen gjelder frem til man fyller 13 år. Etter dette må idrettslaget/klubben sikre at deltagerne på allidrett for ungdom i alderen 13 til 19 år er forsikret gjennom lisensordninger med særforbund eller gjennom personlige forsikringer.

Sportmix for ungdom i Byneset og Leinstrand IL.