3.4 Arbeidsfordeling mellom idretten og det offentlige
Idrettslag i hele landet gjør hver dag en ekstra innsats for at barn skal kunne fortsette med idrett uavhengig av familiens økonomi, gjennom å finne ordninger for kontingent, treningsavgift, utstyr, reisekostnader og andre økonomiske barrierer. Trenere og ledere som har møtt denne utfordringen, vet at den må håndteres med varsomhet. For at barn skal fortsette med idrett, må noen i idrettslaget se utfordringen og finne løsninger før barnet allerede har sluttet. Ofte blir dette ordnet uten at det offentlige bidrar, men i mange tilfeller trenger idrettslaget ekstra hjelp fra kommunen eller andre for at barnet skal kunne fortsette.
Dette initiativet og ansvaret som finnes i idrettslagene, må ivaretas og understøttes. Den dugnaden som skjer hver dag ute i idrettslagene, kan ikke erstattes av offentlige vedtak. Samtidig er det behov for at det offentlige bistår når idrettslaget ikke klarer å håndtere utfordringene internt.
Idretten og det offentlige har ulike roller, ansvar og muligheter i arbeidet for å redusere økonomiske barrierer for deltakelse. Det er viktig med godt samarbeid både lokalt og nasjonalt. For å lykkes, må samarbeidet ha følgende grunnlag:
Idretten tilbyr aktivitet, som ved behov må understøttes av det offentlige.
- Idretten tar gjennom sitt ordinære arbeid ansvar for å organisere idrettsaktivitet som er åpen for alle barn og unge.
- Det offentlige må, der dette trengs, bidra med støtte til idretten slik at den kan organisere idrettsaktivitet til alle interesserte barn og unge, også i familier som ikke har mulighet til å bidra med den egeninnsatsen (penger eller tid) som aktiviteten i utgangspunktet krever.
Idretten har et særlig ansvar for å følge opp dem som allerede er med, det offentlige har et særlig ansvar for å bidra til å få med dem som ikke har startet.
- Idretten har et ansvar for at de som allerede er med, ikke føler de må slutte på grunn av familiens økonomi. Alle idrettslag bør være bevisst på at barn kan slutte for å «verne» familien fra en regning (kontingent/treningsavgift) de ikke har råd til å betale. Idrettslag bør ha rutiner for å hindre at dette skjer. Barn og foresatte bør vite at idrettslaget har ordninger som gjør at de kan fortsette med idrettsaktiviteten selv om avgiften ikke blir betalt.
- Det offentlige må i sin kontakt med familier, gjennom skole, Nav og barnevern, bidra aktivt til at barn som ikke deltar i idrett eller annen fritidsaktivitet blir introdusert for dette. Kommunen bør ha dialog med idrettsrådet om hvordan samarbeid mellom kommunen og idretten lokalt kan gjøre det lettere å få med barn som av ulike grunner har barrierer for å delta.
Idretten er basert på frivillighet, det offentlige har formelt ansvar for barns beste.
- Idretten i Norge er basert på frivillighet. Det betyr at foreldre og andre frivillige gjør en ekstra innsats for at egne og andres barn kan delta i idrettsaktivitet. Disse ønsker generelt å gjøre en ekstra innsats for barn som trenger det, men verken idretten eller andre kan kreve at frivillige skal gjøre denne ekstrainnsatsen.
- Det offentlige har som oppgave å hjelpe barn og familier som trenger det. De skal hjelpe familier med dårlig råd, og de skal følge opp og bidra til barns fysiske og psykiske helse. Idretten kan bidra til oppgaver det offentlige har, men det er opp til idretten selv, de frivillige, hvilke oppgaver idretten bidrar med. Det offentlige kan ikke forvente at idretten skal ta over offentlig ansvar eller offentlige oppgaver.