illustrasjon9.jpg

Valgbarhetskrav til Idrettstinget 2021

Alle delegater og delegasjoner som møter på Idrettstinget må oppfylle valgbarhetskravene i NIFs lov. Det er viktig at alle særforbund og idrettskretser samt tingvalgte organer setter seg inn i reglene.

Representantfordeling, og hvem som kan møte på vegne av særforbund og idrettskretser:
Dette følger av NIFs lov § 3-2 (Representasjon). NIFs lov finnes her.

Kjønnsfordeling:
Dersom delegasjonen møter med mer enn én representant, må delegasjonen være sammensatt i samsvar med § 2-4 (Kjønnsfordeling). Nærmere informasjon om bestemmelsen finnes i kommentarutgaven til NIFs lov her.

Valgbarhetskrav:
Alle representanter må oppfylle valgbarhetskravene i § 2-5 (Generelle regler om stemmerett, valgbarhet, forslagsrett mv.), § 2-6 (Valgbarhet og representasjonsrett for arbeidstaker) og § 2-7 (Valgbarhet og representasjonsrett for andre personer med tilknytning til organisasjonsledd).

Dette innebærer blant annet at ansatte i særforbund og NIF-ansatte i NIF sentralt og idrettskretsene, ikke kan oppnevnes som tingdelegater. Ansatte kan ikke oppnevnes til idrettstinget selv der disse inngår i et særforbundsstyre, eller idrettskretsstyre, som ansattes representant.

Nærmere informasjon om § 2-5 finnes i kommentarutgaven til NIFs lov her.
Nærmere informasjon om § 2-6 finnes i egen veileder her.
Nærmere informasjon om § 2-7 finnes i egen veileder her.

Særlig om § 2-5 (3):
Bestemmelsen lyder: «En person kan ikke samtidig innen et organisasjonsledd inneha mer enn ett av følgende verv: medlem av styre, valgkomité, kontrollutvalg, lovutvalg, revisor, sanksjonsutvalg, domsutvalg, appellutvalg. Person med slikt verv kan ikke møte på organisasjonsleddets årsmøte/ting som representant for et annet organisasjonsledd.»

Bestemmelsen siste setning ble vedtatt på Idrettstinget 2019, og innebærer at ingen kan møte på vegne av et særforbund eller en idrettskrets dersom vedkommende er medlem av et tingvalgt organ som skal møte på Idrettstinget.

Dette innebærer følgende for medlemmer av NIFs tingvalgte organer:

• Kontrollutvalgets faste medlemmer kan ikke møte på tinget som representant for et særforbund/idrettskrets.
  • Valgkomiteens faste medlemmer kan ikke møte på tinget som representant for et særforbund/idrettskrets.
  • Lovutvalgets faste medlemmer kan ikke møte på tinget som representant for et særforbund/idrettskrets.
  • Domsutvalgets leder kan ikke møte på tinget som representant for et særforbund/idrettskrets.
  • Appellutvalgets leder kan ikke møte på tinget som representant for et særforbund/idrettskrets.
  • NIFs revisor kan ikke møte på tinget som representant for et særforbund/idrettskrets.

Varamedlemmer kan møte, med mindre det er foreligger forfall blant de faste medlemmene som innebærer at varamedlemmet må møte på Idrettstinget.

Det følger av bestemmelsen at det ikke er anledning til å velge bort det tingvalgte tillitsvervet til fordel for å møte som representant for særforbund/idrettskretsen, jf. «Person med slikt verv kan ikke møte som representant (..)».

Spørsmål til valgbarhetsbestemmelsene? Kontakt NIFs juridiske avdeling på juss@idrettsforbundet.no.