NIF_Logo_Farger_RGB_612x373pix.png

Uttalelse vedrørende WADAs vedtak

Norges idrettsforbund mottar nyheten om WADAs vedtak om RUSADAs gjeninntreden som fullverdig russisk antidopingbyrå med skepsis.

Vi har lagt til grunn, og har støttet, WADAs veikart for RUSADAs eventuelle gjeninntreden. Dersom WADA nå har gått bort fra det opprinnelige veikartet og lempet på kravene, er vi mer enn skeptiske til denne beslutningen.

Norges idrettsforbund søker nå å få innsyn i WADAs vedtak og beslutningsgrunnlag samt de vilkår som er knyttet til vedtaket , og vil komme tilbake med en ny uttalelse når vi har mer kjennskap til beslutningsgrunnlaget.

Vi finner det kritikkverdig at WADA offentliggjør sin beslutning på sosiale medier, uten samtidig å publisere vedtaket og beslutningsgrunnlaget på sine nettsider.