NM-veka_web-banner_612x373.jpg

Tidenes første i Norge: Slik blir NM-veka i sommer

I august sparkes NM-veka i gang i Rogaland - et idrettsarrangement og en folkefest som gjør stas på både de store og små idrettene. Et mylder av idretter skal arrangere sitt NM i Stavangerregionen over fem dager, og aktørene sørger for folkefest i fire Rogalandskommuner hver kveld.

- Vi gleder oss veldig til å kunne arrangere den første NM-veka. Vi håper det skal utvikle seg til å bli en tradisjon sommer og vinter. Vi er veldig glade for at NRK og Norsk tipping er med på å gjøre denne satsingen mulig. Også en takk til de 15 særforbundene som er med i den første NM-veka hvor vi skal kåre vinnerne i 23 idretter og dele ut åtte kongepokaler i løpet av fem dager. I tillegg må vi takke Sandnes, Stavanger, Sola og Randaberg for å åpne opp for bruk av idrettshaller og byarealer, og Rogaland idrettskrets for å ta på seg vertskapsrollen, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.

NM-veka arrangeres for aller første gang i Stavangerregionen fra 15.-19. august, og er et samarbeidsprosjekt mellom NRK og Norges idrettsforbund (NIF) med Norsk Tipping som hovedsponsor. Norgesmestre i 23 idretter skal kåres, åtte kongepokaler skal deles ut - alt i løpet av fem dager.

- Det kommer til å bli fantastiske dager i Stavanger-regionen med mye bra idrett og fem dager fullstappet med masse gode prestasjoner. På ettermiddagene vil det være mulig for barn og unge å prøve noen av idrettene, dette vil gå på rundgang i Sandnes, Randaberg, Sola og Stavanger. Vi håper selvfølgelig også på god publikumsoppslutning, sier Ingrid Haukvik-Jensen, prosjektleder for NM-veka i Norges idrettsforbund.

Følg oss i sosiale medier og på vår nye hjemmeside for NM-veka

NM-veka skal være et idrettsarrangement hvor alle slags idretter kan delta, og i år får du se mange konkurranser direkte på NRK som du trolig aldri har sett på TV tidligere. Blant annet skal det arrangeres norgesmesterskap i droneracing, rullestolrugby, cricket, undervannsfoto, kajakkpolo og mye mer.

Inspirert av svenskene
Konseptet har blitt adoptert fra naboene våre i Sverige, som har arrangert sin versjon, SM-veckan, siden 2009 med stor suksess. NRK og NIF så verdien i å løfte frem de mindre idrettene.
- Ved å samle mange idretter, får vi frem mangfoldet i norsk idrett på en super og spennende måte både for publikum og TV-sendingene, sier Haukvik-Jensen.

NRK Sport er inne i prosjektet med stort mannskap, og skal sende konkurransene direkte med kommentatorer under finalerundene. Egil Sundvor, sportsredaktør i NRK, er begeistret for at NRK er en del av prosjektet.
- Sammen med NIF, ønsker vi å samle idretts-Norge til en sommeruke for idrettsglade mennesker, enten de er deltagere, tilskuere eller seere. Vi håper at NM-veka på sikt skal bli noe alle vil være med på, og det arrangementet folk snakker om som det store nasjonale sportsarrangementet. Vi er helt sikker på at kampene om NM-titlene vil begeistre, imponere og ikke minst underholde vårt publikum - i mange år fremover, sier sportsredaktør i NRK, Egil Sundvor.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hip hop og break dance blir å se som NM-øvelser i NM-veka i Stavanger. Foto: Shutterstock / Danseforbundet

Folkefest og roadshow
I tillegg til spennende og underholdende konkurranser, arrangeres folkefest i arrangørkommunene hver kveld. Festen blir et ”roadshow” som skal innom Vågen i Stavanger Sentrum, Solastranden, Sandnes Sentrum og Randaberg - tur for tur. Her skal NRK ha en oppsummerende kveldssending, fra studio som rigges midt i folkefesten. Sundvor forteller at dette er et stort og unikt prosjekt for NRK.

- Bare produksjonen teller 70 personer. Det er like mange som vi sender til et ski-VM. Vi serverer 30 timer direktesendt TV i løpet av disse fem dager, og oppsummerende kveldsshow i beste sendetid. Dette er unikt, og lar seg ikke sammenligne med noe annet vi har gjort.

Kommet for å bli
I Sverige har SM-veckan blitt arrangert hvert år siden 2009, og NM-veka i Norge er også et konsept som har kommet for å bli – og ikke bare for sommeridrettene. Målet er at NM-veka på sikt blir en årlig tradisjon for både sommer- og vinteridretten i Norge, og en arena for å gjøre stas på de mindre idrettene som vanligvis ikke får nasjonal oppmerksomhet.

- NM-veka er et langsiktig prosjekt som etter hvert også vil få en vinterversjon. Vi skal fortsette å vise mangfoldet av norsk idrett og håper å få en bi-effekt på god rekruttering til idrettene, sier Haukvik-Jensen.