Matservering på Ekebergsletta: Tine sørger for at både barn og voksne kan få gode måltider under Norway Cup. Foto: Ellen Kessel

Smart mat til sultne fotballspillere

Et variert utvalg av matvarer på idrettsarrangement er bra når sulten melder seg. Under Norway Cup har alle mulighet til å prøve Tines matkonsept for idrettslag, Smart Idrettsmat.

– Vi ønsker å legge til rette for et bredt utvalg av mat under idrettskonkurranser med for eksempel havregrøt, grove vafler og alternativer med mindre sukker, sier Ann-Kristin Syversen, sponsorsjef i Tine.

Per dags dato bruker litt over tusen idrettslag Smart Idrettsmat. Konseptet går ut på at idrettslagene får en rekke produkter til gode priser, levering av produktene der det ønskes og kostnadsfritt lån av kjøleskap. Utvalget av produktene som tilbys er mat som kan hjelpe med å få et variert utvalg i kiosken som dekker flere behov.

– Når man spiller en cup er det lettere å holde energinivået oppe og klare seg gjennom en lang dag når man spiser jevnlig og variert, sier Syversen.

Variasjon i mattilbudet kan være lønnsomt for klubbene

For idrettslag som arrangerer cuper og konkurranser er ofte salg av mat og drikke et viktig inntektsgrunnlag.

– Vi ser at hvis idrettslagene har et variert tilbud til både tilskuere og deltakere, tjener de også mer. Da kan de spise der gjennom hele dagen. De får en god frokost, det er gode lunsjmuligheter og det er også mulighet for å ta seg litt kake. Det blir lettere å dekke flere behov, sier Syversen.

Et godt frokostalternativ: Havregrøt med ulike toppinger er populært. Foto: Ellen Kessel

Populære på Norway Cup

­– Under Norway Cup har vi åpnet kl. 10, samtidig som sletta åpner, og da kan folk komme hit og kjøpe havregrøt. Vi har opplevd at folk synes det er veldig positivt å kunne spise en god frokost med enten kald eller varm havregrøt med forskjellige toppinger, sier hun.

I tillegg til gode frokostmuligheter, har de også flere lunsj- og middagsalternativer.

– Vi steker grove lapper som er kjempepopulære. Ellers så har vi vafler, lapskaus og chili con carne som er gode alternativer til lunsj og middager. Det gjør at folk slipper å reise hjem og lage middag fordi de kan få et godt måltid her, sier Syversen.

Ryktet om en variert meny med flere matmuligheter har spredd seg rundt på Ekebergsletta.

– Folk har vært veldig positive og det kommer folk fra store deler av området som hører at vi har både lapskaus og havregrøt, som de ikke får kjøpt noen andre steder.

Er du/ditt idrettslag nysgjerrige på Smart Idrettsmat?

Les mer på https://www.tine.no/smartidrettsmat/