Illustrasjon: Geir Owe Fredheim / Foto. IOC

Jubileumskonferanse - Lillehammer 94´ - 25 år

Det blir et fullspekket og interessant program når det inviteres til jubileumskonferansen for OL på Lillehammer 1994 fredag 15. februar. Spennende foredragsholdere fra inn- og utland tar en nærmere titt på lekene som ble hedret med ordene «The best winter olympic games ever». Fremtidig OL og bærekraft er hovedtema for dagen som avsluttes med en paneldebatt om veien videre for den olympiske bevegelsen.

Jubileumskonferansen finner sted i Maihaugsalen, Maihaugen på Lillehammer fredag 15. februar kl 12.00 – 16.00. Registrering fra kl 11.00. Påmeldingsfrist 10. februar.

Gå til påmelding

Best winter games ever
Jubileumskonferansen ser både tilbake på de XVII Olympiske Vinterleker og årsakene til at det gikk så bra og hva Lillehammer-OL betydde for regionen og Norge som nasjon. Gerhard Heiberg tar opp hvorfor Lillehammer-OL ble omtalt som de beste noensinne.

Kjartan Haugen, langrennsutøver med gull fra Paralympics, og utøverrepresentant i Idrettsstyret, tar for seg hva OL og Paralympics 1994 betydde for utviklingen av norsk toppidrett, mens Gilbert Felli fra IOC tar for seg de olympiske lekers utvikling fra 1994 til 2019.

Det blir flere andre interessante innlegg, blant annet fra 1. visepresident Kristin Kloster Aasen i Idrettsstyret, samt Stine Lise Hattestad Bratsberg – gullvinner fra 94.

Se hele programmet!

Paneldebatt om veien videre
Det fire timer lange seminaret avsluttes med en debatt om hvilke veivalg den olympiske bevegelsen står overfor, hva vi lærte fra 94 som kan videreføres, og om den olympiske bevegelsen har evnet å fornye seg. Blant paneldeltakerne finner vi 1. visepresident Kristin Kloster Aasen, VG-kommentator Leif Welhaven og Adressa-kommentator Birger Løfaldli.

Vel møtt til en spennende OL-dag på Lillehammer.

Arrangører: Lillehammer kommune, Norges Olympiske Museum, Lillehammer Olympic Legacy Sport Centre, Høgskolen i Innlandet, Norges idrettsforbund og Gyro Conference