Finansminister Siv Jensen fra sitt besøk på Ridderrennet i fjor. Foto: Alexander Eriksson

Gode signaler om skatter og avgifter for fleridrettslagene

Fleridrettslagene og gruppene deres bør ikke frykte innskjerpinger som medfører økte skatter og avgifter. Alt tyder på at Finansdepartementet vil finne en løsning på den aktuelle lovfortolkningen.

NIFs ledelse var i møte med Kulturdepartementet og Finansdepartementet onsdag 27. juni med bakgrunn i uro i flere steder i idrettsorganisasjonen.  Bakgrunnen var de mulige konsekvensene av en lovfortolkning som ville gitt økte skatter og avgifter for mange fleridrettslag.

Møtet viste tydelig enighet mellom NIF og Regjeringen, og begge departementene signaliserte at det ikke var deres ønske å øke skatter eller avgifter til frivillige organisasjoner - heller tvert i mot. Det ble en fin anledning til å presentere særidrettsgruppenes betydning og formelle organisering innenfor rammen av fleridrettslagene. Mange av disse organiserer hver for seg et omfattende barne- og ungdomsarbeid.

Vil løse utfordringen på en god måte

Allerede to dager etter møtet mottok NIF brev fra finansminister Siv Jensen som varsler en gjennomgang av den fortolkningen som til nå er foretatt, og samtidig signaliserer en tydelig intensjon om å løse utfordringen på en god måte. NIF takker for rask respons og ser frem til å få avklart saken i fremtiden.

Se brevet fra finansminister Siv Jensen her.