Ved å skaffe nye grasrotmottakere kan en klubb få mange støttespillere som gir 5 prosent av sin spillinnsats til sin favorittklubb. Foto: Norsk Tipping

Fem tips til idrettslag for å øke pengestøtten fra Grasrotandelen

Mange idrettslag utnytter ikke fullt ut den potensielle pengestøtten som ligger i Norsk Tippings grasrotandel. For å hjelpe idrettslag på vei mot en fyldigere klubbkasse gir vi her fem tips på hvordan verve nye grasrotgivere! En liten ekstra innsats nå kan bidra til å gi ditt idrettslag et ekstra løft for fremtiden.

Idrettslag som er flinke til å verve grasrotgivere smiler hele veien til klubbkassa.

For med Grasrotandelen ligger det ofte uforløst pengestøtte til fra både medlemmer og tilhengere av ditt idrettslag gjennom at 5 prosent av spillinnsatsen hos Norsk Tippings spill går direkte til din klubb. Det vil si at dersom en grasrotgiver tilknyttet din klubb spiller Lotto for 100 kroner går 5 kroner uavkortet til klubbkassa – uten at det går ut over innsats, premie eller vinnersjanser for grasrotgiveren!

- Det er mange idrettslag som har vært flinke til å rekruttere grasrotgivere, men vi vet at det er mange som ikke får ut sitt fulle potensiale. Derfor er vårt klare budskap at idrettslag som gjør det lille ekstra vil få mye igjen i årene som kommer – i form av penger i klubbkassa, sier Anne Helseth, grasrotgeneral i Norsk Tipping.

Nå ønsker Norsk Tipping å gi flere idrettslag muligheten til å få en større bit av «grasrotkaka» gjennom fem enkle tips:

1. Send sms
    GRASROTANDELEN [Organisasjonsnummer til ditt idrettslag] til 2020 for å koble deg til din klubb. Tjenesten er gratis. Søk etter ditt idrettslag her og få opp organisasjonsnummeret.
  2. Kampanjer
    Sett opp plakater i klubblokalet eller i forbindelse med arrangement om at klubben ønsker flere grasrotgivere. Trykk org.nummeret på inngangsbilletter med oppfordring om å bli grasrotgiver.
  3. Hjemmeside og sosiale medier
    Legg ut informasjon på klubbens hjemmesider om hvordan bli grasrotgiver, eller del innhold i sosiale medier.
  4. Tippekommisjonær
  5. Stå ved nærmeste tippekommisjonær på lørdager og verv nye grasrotgivere, eller gå på dør-til-dør-aksjon i nabolaget og spre budskapet om at klubben trenger støtte til utstyr, vedlikehold og andre tiltak.
  6. Vervemateriell
    Last ned vervemateriell tilpasset ditt idrettslag

- Ved å benytte seg av grasrotandelen får kundene, som skaper Norsk Tippings overskudd, selv være med å påvirke hvor mer av overskuddet skal gå, sier Anne Helseth.

Får tre millioner i Grasrotpenger
Hele tre ganger i året utbetaler Norsk Tipping Grasrotpenger til idrettslag over hele Norge. Summene er alt fra noen hundrelapper til mange hundre tusen kroner. Ja, Vålerenga Fotball alene får faktisk inntil 1 million kroner i de tre årlige utbetalingene – takket være at de har vært flinke til å verve personer til å støtte sin favorittklubb. Totalt mottar Vålerenga i underkant av 3 millioner kroner i grasrotmidler hvert år!

I dag er det 9140 idrettslag eller idrettsforeninger som står oppført som grasrotmottakere, og siden nyttår har Norsk Tippings Grasrotmidler generert hele 172 millioner kroner til denne kategorien. Totalt er det 583.000 personer som gir penger til sine idrettslag gjennom ulike spill hos Norsk Tipping, mens det totalt er over 1 million grasrotgivere i Norge.

Grasrotandelen er med å skape Idrettsglede - hver eneste dag! Bli med å støtt din lokale klubb!