Det utføres 34.100 årsverk dugnad innen idretten årlig. Dette frivillige arbeidet har en verdi på 17,3 milliarder kroner! Foto: Eirik Førde / Idrettsforbundet

Det utføres 58 millioner dugnadstimer i norsk idrett hvert år

Frivillige i norsk idrett utfører intet mindre enn 58 millioner dugnadstimer i året. Statistisk sentralbyrå oppgir verdien av dette arbeidet til hele 17,3 milliarder kroner.

- Dette er fantastiske tall og viser at frivilligheten og dugnadsånden lever i beste velgående i norsk idrett. Norsk idrett har rundt 700.000 personer som gjennom året gjør en innsats for at hjulene skal gå rundt i våre 11.338 idrettslag, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Enorm økonomisk verdi
Ifølge Statistisk sentralbyrås satelittregnskap for ideelle og frivillige organisasjoner ble det utført 148.000 frivillige årsverk i Norge, hvorav 34.100 innenfor idretten.

Omgjort til kroner og øre mener SSB at dette arbeidet har en verdi på 17.3 milliarder kroner. Dette utgjør hele 62 prosent av idrettens totale verdiskapning på 27,9 milliarder kroner i 2017.

I Norge utgjør ett årsverk ca 1700 timer. 34.100 årsverk tilsvarer dermed hele 58 millioner dugnadstimer.

- Til tross for den enorme økonomiske betydningen frivilligheten har både for idrett og for samfunn, er den virkelige verdien mye større. Det handler om verdien av å bry seg, verdien for den som engasjerer seg og verdien av å ha lokalsamfunn der engasjementet strekker seg lenger enn lommeboka, sier Tvedt, og fortsetter:

- Dugnad og frivillig arbeid er bærebjelken i idrettslag rundt om i hele landet. Uten frivillig innsats stopper Idretts-Norge. De siste tallene fra Statistisk Sentralbyrå viser med klarhet verdien av den frivillige innsatsen som legges ned hver eneste dag, sier Tvedt avslutningsvis.