Skipresident Erik Røste anbefaler sine lederkollegaer til å prøve seg som mentorer til Mentorprogrammet for kvinnelige ledere. Foto: Geir Owe Fredheim

Anbefaler ledere til å prøve seg som mentorer

Skipresident Erik Røste var i fjor mentor på Norges idrettsforbunds Mentorprogram for kvinnelige ledere. Nå anbefaler han andre tillitsvalgte ledere til å prøve seg som mentor til programmet.

Det nærmer seg søknadsfristen til Mentorprogrammet for kvinnelige ledere. I tillegg til 15 kvinnelige kandidater trenger programmet like mange mentorer.

- Vi er på jakt etter mentorer som ser gleden i å bidra til andres utvikling og som samtidig ønsker å utvikle seg selv, sier Kari Vanebo, seniorrådgiver i Norges idrettsforbund. Vanebo er ansvarlig for programmet og kan melde om stor interesse.

- Likevel trenger vi flere mentorer før fristen løper ut 10. september, sier Vanebo.

Se også: Søker etter kandidater til mentorprogram for kvinnelige ledere

Anbefaler ledere til å gripe muligheten

Skipresident Erik Røste var i fjor mentor for Mariann Brattland, visepresident i Norges Luftsportforbund.

- Da programmet den gang ble utlyst, tenke jeg med en gang at dette var noe jeg hadde lyst til å være med på. Det var veldig givende å være mentor for Mariann, som var engasjert, åpen og tillitsfull. Vi har hatt mange gode og spennende diskusjoner hvor vi har utfordret hverandre. I tillegg vil jeg trekke frem det faglige innholdet på programmet, forteller Røste.

Saken fortsetter under bildet. Erik Røste var mentor for Mariann Brattland fra Norges Luftsportforbund. Foto: Ellen Kessel

- Jeg opplever at det du retter fokuset på, får du også resultater av. Jeg vil oppfordre og anbefale tillitsvalgte ledere til å melde seg som mentorer. Læringsutbyttet var gjensidig, og programmet ga minst like mye tilbake til meg, sier Røste.

Endret valgkomiteens instruks

Norges Skiforbund har nå sitt eget mentorprogram for morgendagens skiledere, hvor målet er å få flere kvinnelige ledere og trenere på nasjonalt og internasjonalt nivå i skiidrettene.

- Vi ser allerede at programmet gir resultater. Flere av de som er med i programmet er nå valgt inn i ledende posisjoner, fortsetter Røste.

Selv om Norges Skiforbund oppfylte lovens krav om kjønnsbalanse, erkjente forbundet at de måtte bli bedre.

- Et viktig tiltak Skistyret gjorde var å endre valgkomiteens instruks. Instruksen ble endret fra å «oppfylle lovens krav til kjønnsbalanse» til «arbeide for kjønnsbalanse i leder- og nestlederposisjoner». Det ga umiddelbare resultater. Fra 2016-2018 var det kjønnsbalanse blant ledere/nestledere i 3 av 10 komiteer. Nå er det kjønnsbalanse i 9 av 10, avslutter Røste.

All informasjon om Mentorprogram for kvinnelige ledere

Meld deg som mentor her

Meld deg som kandidat (adept) her

Søknadsfrist: 10. september

Se intervjuet vi gjorde med Erik Røste etter første runde med Mentorprogram for kvinnelige ledere.