Russiske og hviterussiske utøvere blir utestengt fra deltakelse i Paralympics.

IPC utestenger russiske og hviterussiske utøvere fra Paralympics

Det blir ingen russiske og hviterussiske utøvere å se på startstreken i Beijing. - En selvfølge, sier idrettspresident Berit Kjøll.

IPC vedtok i går å tillate russiske og hviterussiske utøvere å delta i Paralympics som starter i Beijing i morgen. I dag har IPC snudd.

- Etter betydelig press fra Norge, de øvrige nordiske paralympiske komiteene og fra en rekke internasjonale idrettsorganisasjoner er vi glade for at IPC nå har kommet frem til den eneste fornuftige beslutningen, hvor russiske og hviterussiske utøvere nå blir utestengt fra deltakelse i Paralympics, sier idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

- Norges idrettsforbund har det siste døgnet tatt en rekke initiativ, blant annet ovenfor de nordiske landene. Det ble også lagt en plan for nye oppfølgingsmøter med USA, Canada, Japan og en rekke land i Europa med et tydelig mål om å få møte styret i IPC, og sørge for at vedtaket ble reversert. Det internasjonale presset som ble rettet mot IPC det siste døgnet har heldigvis gitt en ønsket effekt. Ikke minst er jeg glad for vedtaket på våre utøvere sine vegner. Gårsdagens beslutning skapte stor og unødvendig uro i utøvergruppen. Nå kan de endelig konsentrere seg om det de skal gjøre- stille best mulig forberedt til konkurransene som starter på lørdag.

Idrettspresident Berit Kjøll og visepresident Vibecke Sørensen vil representere Norges Paralympiske komité under lekene i Beijing.