Norges Skiforbund er ett av flere særforbund som er avhengig av karantenefritak for å få gjennomført internasjonale konkurranser. Her er Johannes Høsflot Klæbo avbildet i Holmenkollen. Foto: Berit Roald / NTB

Ber om karantenefritak for store internasjonale idrettskonkurranser i Norge

Norges idrettsforbund og Norges Skiforbund gjennomførte torsdag et møte med kulturminister Abid Raja og helseminister Bent Høie for å diskutere karantenebestemmelsene og mulige unntak fra disse for noen få utvalgte mesterskap og større internasjonale idrettskonkurranser gjennomført i Norge i 2020.

Gjenåpning av kontakttrening for voksne over 20 år var også et tema i møtet.

– Jeg opplever møtet som svært positivt og konstruktivt. Myndighetene var godt fornøyd med den stramme prioriteringslisten som idretten har utarbeidet over aktuelle mesterskap og idrettskonkurranser hvor det kan være behov for unntak fra karantebestemmelsene. For oss er det ønskelig at karantene for de utøverne dette gjelder, kan erstattes med et fullverdig og godt testregime i tråd med strenge smittevernprotokoller for gjennomføring av slike konkurranser/mesterskap, sier idrettspresident Berit Kjøll.

I første rekke berører disse idrettsarrangementene følgende særforbund:

• Fotballforbundet
  • Håndballforbundet
  • Ishockeyforbundet
  • Skiforbundet

Myndighetene har bedt idretten om å fremsende smittevernprotokoller for gjennomføring av de aktuelle arrangementene og konkurransene som er spilt inn, før det vil tas en beslutning om det vil gis unntak fra karantebestemmelsene for disse arrangementene.

Tror på rask oppstart i kontaktidretter for voksne
Når det gjelder gjenåpning av kontakttrening for voksne over 20 år, opplever Norges idrettsforbund at myndighetene er like opptatt av rask oppstart som idretten selv.

– Så snart det lokale smitteutbruddet i Bergen er under tilstrekkelig kontroll, og den nasjonale smittesituasjonen vurderes som tilfredsstillende, ønsker myndighetene å gjenåpne fase 1 i den gradvise gjenåpningen for disse kontaktidrettene. Det vil berøre i overkant av 23 000 utøvere. Jeg er optimist og håper på en snarlig oppstart, avslutter Kjøll.

Fra venstre: NIFs generalsekretær Karen Kvalevåg, idrettspresident Berit Kjøll, helseminister Bent Høie, kulturminister Abid Raja og skipresident Erik Røste. Foto: Kulturdepartementet