Den norske delegasjonen under åpningsseremonien. Foto: Sofie Torlei Olsen

Special Olympics World Summer Games er i gang!

- Det å delta på verdens største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemming gir dimensjoner på hva idrett er, at idrett er for alle, og på alle ferdighetsnivåer, sier Mette Margrethe Berg i Norges idrettsforbund, og leder for delegasjonen.

Torsdag 14. mars markerte starten på Special Olympics World Summer Games i Abu Dhabi, med en storslått åpningsseremoni. Arrangementet som er verdens største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemming ble stiftet for 50 år siden av Eunice Kennedy Shriver.

- Det har vært en flott dag med mange stolte øyeblikk både for oss og for våre utøvere. Special Olympics er med på å løfte idrettens betydning for alle, og retter samtidig søkelyset på de idrettsaktivitetene og tilbudene som finnes for mennesker med utviklingshemming. Det gjør meg stolt, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Endelig i gang

Norges delegasjon består av 28 utøvere som skal konkurrere i syv ulike idretter. Etter en lang reise til Abu Dhabi hvor et kulturelt og sportslig opplegg ventet dem, er det endelig tid for konkurranser.

- Dette er veldig artig! Vi har fått med oss kultur, blitt kjent med nye mennesker og spilt kvalifiseringskamper i håndball. Å få være med på Special Olympics er helt unikt. Nå gleder vi oss veldig til å komme i gang med kampene, sier Carina Larsen og Britt Elin Sund som deltar i Special Olympics for første gang.

Idrettsglede for alle

- Dette er et symbol på at idrettsglede for alle gjelder. Det er en enorm glede vi opplever blant utøverne som deltar her, og det at vi kan få frem Norges idrettsforbunds visjon med en så flott tropp, er helt utrolig, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i NIF.

Syv dager med konkurranser

De neste syv dagene skal det konkurreres i 24 ulike idretter. Norge deltar i håndball, turn, rytmisk gymnastikk, ridning, golf, svømming og friidrett.

Følg norges delegasjon på facebook.