Foto: Espen Solli/ TV2

Special Olympics-utøverne sprer idrettsglede i TV-serien «Suverene helter»

TV2 inngikk tidligere i sommer et samarbeid med Norges idrettsforbund, og har i dokumentarserien «Suverene helter» fulgt ni av de norske idrettsutøverne på veien til Special Olympics World Games i Los Angeles. I dag klokken 20.00 er det premiere på serien.

– De norske idrettsutøverne imponerte meg med idrettsglede og pågangsmot. Special Olympics World Games dreier seg også om fellesskap og det å ta vare på de gode øyeblikkene, sier idrettspresident Tom Tvedt i forbindelse med premieren til TV2s dokumentarserie «Suverene helter».

Eirik Lindø fra City Stjørdal HSL, Lotte Tvedt fra Nesodden Judoklubb, Ida Karine Norstrøm fra Allsport Oppegård IL, Magnus Nos fra Asker Golfklubb, Marcus Haus fra Eid Symjeklubb, Arja Johansen fra Ås IL svømming, Phillip Willoch Syse fra Bærum kajakk, Petter Baumann Haavik og Emilie Søiland fra Stabekk turn var en del av den norske troppen som Norges idrettsforbund sendte til Special Olympics World Games 2015 i Los Angeles.

I oppkjøringen og underveis i mesterskapet ble denne gjengen på ni fulgt tett av et tv-team fra TV2 og Nordisk Film.

Resultatet er dokumentarserien «Suverene helter» som har premiere på TV2 onsdag 26.august 2015 klokken 20.00.

– Det er gøy for oss alle at hele Norge får muligheten til å bli med oss på reisen mot Special Olympics World Games 2015, sier en stolt Emilie Søiland som legger til at de har jobbet målbevisst mot dette de siste fire årene og at medaljene er et resultat av hardt arbeid.

– Det er kjempebra at vi får lov til å vise hvordan vi er som idrettsutøvere og våre utfordringer knyttet til det, forteller en stolt Magnus Nos (34) som snakket om dokumentarserien hos både Nyhetskanalen og God Morgen Norge sammen med Ida Karine Norstrøm og Tom Tvedt i morges.

Gjennom åtte episoder følger vi dem gjennom forberedelsene og oppladningen til verdens største idrettsarrangement i 2015. Gjennom trening her hjemme så vel som konkurransene og den store opplevelsen det var å delta i Los Angeles.

– Vi får komme tett på noen veldig flotte idrettsutøvere, og følger dem både på hjemmebane, i trening og konkurranse. Vi får være vitne til sterk vilje, en imponerende evne til å se forbi egne begrensninger og et utrolig smittende pågangsmot og humør. Og ikke minst: Imponerende resultater, sa TV 2s programdirektør Jarle Nakken til TV2 da programmet ble offentliggjort tidligere i sommer.

Les Aftenpostens anmeldelse av dokumentarserien her: http://www.aftenposten.no/kultur/Suverene-helter-er-godt-fortalt-idrettsglede-8136997.html