Ved å minne idrettslag på om momskompensasjonen får flere idrettslag mer penger til aktivitet. Foto: Geir Owe Fredheim

Ringerunde sparer idrettslag for hundretusenvis av kroner

Over 70 prosent av alle idrettslag i Aust-Agder, Buskerud og Telemark idrettskretser søker om mva-kompensasjon for 2015. - Nøkkelen til suksess er å ringe alle idrettslagene før fristen for vare- og tjenestemomskompenasjon går ut, sier Svein Lien, organisasjonssjef i Aust-Agder idrettskrets.

I dagene før 15. august i år fikk mange idrettslag i Aust-Agder det som kanskje kan betegnes som årets viktigeste telefon. I den ene enden satt organisasjonssjef Svein Lien som ville gjøre sine idrettslag oppmerksomme på at penger går tapt hvis de ikke søker mva-kompensasjon.

Hvert år går dessverre tusenvis av idrettslag glipp av muligheten til å til å kompensere de kostnader de har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.
- Ved å bruke noen timers arbeid på å ringe rundt til idrettslagene for å minne dem om ordningen sørger vi for at hundretusenvis av kroner går tilbake til idrettslagene som kan brukes til økt aktivitet, sier Svein Lien.

I Aust-Agder idrettskrets søker 137 av 184 idrettslag om momskompensasjon for 2015. Det vil si at hele 74 prosent av lagene er med.
- Vi sender ut mange e-poster til idrettslagene og minner dem om momskompensasjonen. Når det er bare to-tre dager igjen så begynner jeg å ringe rundt. Klubbene er utrolig takknemlig for å bli kontaktet, sier Lien.

I år rakk Svein Lien å ringe til over 90 idrettslag før fristen gikk ut 15. august.
- Jeg ringte til alle lag som hadde over 60 medlemmer. Vi i idrettskretsen har bestemt oss for at nærmest ingen idrettslag skal kunne slurve med dette, så sant de ikke vil det selv, forteller Lien.

Telemark økte enormt
I Telemark idrettskrets har de virkelig fått øynene opp for hva det betyr å ringe rundt til idrettslagene. I fjor søkte 56 prosent av idrettslagene om momskompensasjon, mens i år har 70 prosent av alle idrettslag søkt!
- Som konkurransemennesker er det ikke så mye vi som idrettskrets kan konkurrer på derfor satt vi som mål i Telemark om å komme på topp tre av alle kretser og i hvert fall runde 200 idrettslag. Takket være våre oppringninger fikk vi ytterligere 40 idrettslag til å søke, forteller organisasjonssjef Sondre Fjelldalen, som forteller litt om hvordan de fikk det til:
- Vi fulgte opp med to påminnelser pr e-post med utdypende info til alle idrettslag, og klarte å få redaksjonell omtale i Varden. Vi satte av noen timer de to siste dagene før fristen og fikk ringt direkte til 170 idrettslag! Vi tilbød også å registrere for dem ved at de sendte oss en e-post med bekreftet driftskostnader, forteller Fjelldalen, som fikk mye å gjøre mot slutten.
- Den aller siste registreringen gjorde jeg lørdag kveld klokken 23.58, to minutter før fristen gikk ut.

Gode tall i Rogaland
I Rogaland idrettskrets søkte 393 av 588 idrettslag om momskompensasjon.
- Vi har dessverre ikke kapasitet til å ringe rundt, men vi er flinke til å sende e-poster og minne våre følgere på Facebook om ordningen. Dessuten sender vi tekstmeldinger til alle idrettslag, og flere av våre ansatte har en liten påminnelse om momsordningen i sine e-postsignaturer. Vi føler det er summen av det vi gjør som opp mot idrettslagene som gjør at våre idrettslag får dette med seg, forteller Rune Røksund, organisasjonssjef i Rogaland idrettskrets.

57 prosent totalt
Til tross for meget gode tall i enkelte idrettskretser, er det noen som har under 50 prosent søkere. Totalt for alle 19 idrettskretser søker 57 prosent av alle idrettslag om momskompensasjon.

Assisterende organisasjonssjef, Geir Johannessen, er fornøyd med tallene, men ser allerede frem mot neste korsvei.
- Norges idrettsforbund arbeider kontinuerlig med idrettskretsene for å forbedre antall idrettslag som søker mva-kompensasjon. Noen av tiltakene er å få korrekte og oppdaterte e-postadresser til idrettslagene. I tillegg hjelper vi idrettskretsene med å finne den metoden som gir best effekt til å få flest mulig idrettslag til å søke på denne enkle refusjonsordningen, sier Johannessen. - Vi har klart å øke antall idrettslag som har søkt i år og det er en gledelig utvikling, avslutter Johannessen