idrettsmerket100år-3.jpg

Idrettsmerket 100 år

Den 29.mai 1915 ble idrettsmerket innstiftet av Norges Riksforbund for Idræt. Nå 100 år etter, er idrettsmerket fortsatt en del av den norske befolkningens måte å teste den fysiske formen på.

Rundt om i landet er det lange og unike tradisjoner med idrettsmerketaking, og i Vestfold idrettskrets har kreativiteten bidratt til at merketakingen fortsatt er populær.

Idrettskretsen har et stort og engasjert miljø rundt idrettsmerket, og dette har bidratt til at de med stolthet kan skilte seg med å være blant Norges store idrettsmerkefylker.

I går markerte nettopp Vestfold idrettskrets idrettsmerkets 100års-jubileum. Ildsjelene i Sandefjord turn og idrettsforening utfordret de unge og håpefulle ved idrettslinja ved Sandefjord Videregående skole om å ta idrettsmerket. Det var en hel skoleklasse som møtte opp på Storstadion Bugården for å ta idrettsmerket for første gang. Elevene kjempet seg gjennom de ulike kravene innenfor utholdenhet, styrke, spenst og hurtighet.

Jonas Lavold (17) var blant de som klarte kravene, og kunne med stolthet motta sitt første idrettsmerke.

- Jeg synes idrettsmerket er en fin måte for oss idrettselever å teste formen på, og det er jo ekstra gøy når man klarer kravene, smiler Lavold – som legger til at han tror og håper det kan bli en årlig tradisjon på skolen.

Blant idrettselevene på stadion befinner det seg også noen veteraner som i en årrekke har vært kontrollører for idrettsmerket. Knut Oustorp (70) er en av dem.

- Sandefjord Turn og Idrettsforening (STIF) har i mange år hatt store ildsjeler som gjennom tidene har inspirert oss til å skape engasjement rundt idrettsmerket og det er en utrolig artig tradisjon, forteller 70-åringen som selv har vært engasjert i såpass mange år at han har mistet tellingen for lengst.

Oustorp og kona liker å være aktive og det gjenspeiler seg i deres 65 år lange medlemskap og ulike engasjement i STIF, som er til stor inspirasjon for både idrettskretsen og resten av idretts-Norge.

Vestfold idrettskrets inviterte til jubileumsfeiring av idrettsmerket og til utdelingen av merker og troféer ved Idrettens hus i Sandefjord. Fra den ene til den andre ble unike idrettsmerkehistorier delt rundt det store festbordet. Wilfred Solborg (60) var en av de som kunne fortelle hvordan idrettsmerket skaper glede, samhold og sunn konkurranse.

Aktiviserte de innsatte
Solberg som jobber ved Bastøy fengsel, ønsket å bedre aktivitetsnivået i fengselet allerede tidlig på 90-tallet. Som en ivrig idrettskar, utfordret han de innsatte til å slå han i samtlige øvelser i henhold til kravene idrettsmerket stiller.

- I starten hadde en del av de innsatte en holdning om at idrettsmerket var «piece of cake», så jeg måtte jo bare spørre de om hvordan de da kan forklare at de er buret inne – for de hadde jo tydeligvis ikke klart å løpe fra politiet, forteller en lattermild Solberg. Han legger til at han tror de skjønte at de hadde tråkket i baret da.

Idrettsmerket har på denne måten vært en utfordring som de innsatte jobbet sammen for å klare. I flere år har idrettsmerket vært selve brannfakkelen og den har fortsatt stor betydning for aktivitetslivet på Bastøya. I tett samarbeid med Målfrid Karlsen som tidligere jobbet i idrettsmerketutvalget i Vestfold idrettskrets, ble det en årlig idrettsmerkedag i fengselet med kaffe og kaker i tillegg til alle aktivitetene.

- Det er en fantastisk måte for de innsatte å trene på øvelser som de har nytte av ellers i hverdagen. Det er ingenting annet enn fantasien som setter stopper på hvordan det kan gjennomføres, og det kommer så mye glede ut av idrettsmerket – jeg utfordrer derfor andre til å gjøre det til en tradisjon og lage det til en årlig tradisjon, sier Solberg.

Har du lyst til å vite mer om idrettsmerkets 100 år lange liv? Les vårt jubileumshefte.