Charlottenlund - en klubb med et stort hjerte

Hele 1 av 3 innbyggere i Charlottenlund bydel er medlem av Charlottenlund Sportsklubb i Trondheim. Breddeidrettsklubben som satser på livslange medlemsskap ble Norges mest populære klubb i 2014.

Tirsdag 20. januar fikk de besøk av Norges idrettsforbund, Dagbladet og Nordea som hadde med beviset på at Charlottenlund vant Klubben i mitt hjerte 2014. Premien var 100.000 kroner!

David mot Goliat
Klubben som har rett i overkant av 2000 medlemmer vant foran storfavoritten Rosenborg ballklub og Forus & Gausel IL. 
- Jeg må si at det var ekstra artig å slå Rosenborg. De fleste trodde vel at det var Rosenborg, Brann eller Vålerenga som skulle stikke av med seieren i 2014, forteller Kjetil Hansen i Charlottenlund. 

Han røper litt av hemmeligheten bak suksessen.
- Vi sendte e-poster til medlemmene i idrettslaget, satte opp plakater i nabolaget og hadde Facebook-kampanjer. Da vi skjønte at vi lå godt an ble det en ekstra mobilisering her, forteller Hansen. 
- Med tanke på det bor 6000 mennesker her og at vi har en Facebookside med 1200 følgere - mot Roseborg som har 160.000 følgere - så var det ekstra gøy å vinne, forteller Hansen.

Økt oppmerksomhet
Are Vinsnes, styreformann i Charlottenlund Sportsklubb, forteller at prisen har gitt klubben økt samhold og ekstra mye oppmerksomhet.
- Det har vært en voldsomt lokalt engasjement, og uansett hvor vi møtte folk ble vi spurt om hvordan vi lå an i Klubben i mitt hjerte, sier Vinsnes, som allerede ser positive bieffekter av premien. 

Nå tror han nemlig at flere lokale sponsorer har fått øynene opp for klubben etter at de gikk av med seieren.
- Vi føler at vi har litt mer å slå i bordet med. Det vi merker er at det er en del sponsorer som ser på oss med nye øyne, forteller Vinsnes om klubben som feirer 70-årsjubileum i år.

Pengene går til noe varig
Rett etter at klubben mottok sjekken på 100.000 kroner holdt Charlottenlund et styremøte om hva pengene skal brukes til. 
- Vi var opptatt av at det skulle gå til noe varig. På styremøtet ble det besluttet at vi skal kjøpe inn minmål til håndball, og 5-er mål til fotball. Det blir også laget et sirkel- og styrketreningsrom i kjelleren - et rom som vi kommer til å kalle "Klubben i mitt hjerte-rommet", forteller Hansen gjennom en tekstmelding til Idrettsforbundet.  

400.000 kroner fra Nordea
Premiepengene ble delt ut i pausen i en håndballkamp i Charlottenlundhallen. Hege Killingberg, banksjef i Nordea Trondheim, sto for overrekkelsen av det synlige beviset på at Trondheimsklubben ble Norges mest populære klubb i 2014. 
- Det er en sann glede å gjøre det mulig å bidra med økonomiske midler til breddeidretten gjennom å Klubben i mitt hjerte, sier Hege Killingberg som selv la inn en stemme på Charlottenlund - selv om hun er lagleder for fotballgutter 12 i Ranheim - naboidrettslaget.

- Da vi hørte at Charlottenlund lå så godt an til å vinne hovedpremien  var det flere av oss i Ranheim som stemte på Charlottenlund. Det er lite rivalisering mellom klubbene her oppe, og bare hyggelig å kunne bidra, forteller Killingberg. 

Verdig vinner
Sportskommentator Esten O. Sæther i Dagbladet sier kampanjen knapt kunne vært mer heldig enn med årets vinner. 
- Charlottenlund Sportsklubb skjønner hvordan et idrettslag skal drives. De er utrolig flinke og har et spesielt fokus på å være et idrettslag for nærområdet sitt. Dessuten har de et tilbud for alle aldre, sier Sæther. 

Ny rekord!
Det ble satt ny rekord i år, med totalt nesten 190 000 stemmer, og hele 4002 klubber har vært med å stemme. Det har aldri tidligere vært så mange klubber som har deltatt, og det viser om et enormt engasjement i klubbene rundt i hele landet.

Hver dag har det blitt trukket ut tre vinnere, som hver har fått 10 000 kroner. Totalt 30 klubber har mottatt 10.000 kroner!

Norges idrettsforbund, Nordea, Dagbladet og P4 gratulerer alle vinnerne med flott innsats!