En aktiv befolkning er en samfunnsgevinst

God helse skapes andre steder enn i helsesektoren. Idretten ønsker et mangfoldig idrettstilbud, hvor alle kan finne en aktivitet hele livet. Ved å legge til rette for idrettsaktivitet bidrar idrettslagene til et mer fysisk aktivt samfunn. Dette skaper betydelige helsegevinster. Alle anslag for hvilken samfunnsgevinst økt fysisk aktivitet utgjør er sannsynligvis moderate.

Viken idrettskrets ønsker et utvidet samarbeid med flere aktører, som også har som mål å øke befolkningens fysiske aktivitetsnivå. Idrettskretsen tilbyr for eksempel Aktiv på Dagtid for å bidra til at flere langtidssykemeldte får bedre fysisk form.

Gratis bruk av idrettsanlegg er et viktig bidrag for å hente ut samfunnsgevinsten av økt fysisk aktivitet. Alle typer kostnader som påføres idrettslagene vil gjøre det dyrere å delta i organisert aktivitet.

Det er av verdi at aktiviteten er organisert, selv om egenorganisert aktivitet også er viktig. Forskning viser at samfunn med høy grad av organisert frivillighet, også har høy grad av tillit og sosial kapital. Når en organiserer seg blir det enklere å få til anlegg og finansiering til aktiviteten.

Befolkningens aktivitetsnivå hører tett sammen med idrettens organisering og støtten fra samfunnet. For idretten er det viktig at kommuner har en god økonomi. Da kan de oppfylle sine forpliktelser i tråd med folkehelseloven, gjerne sammen med idretten.