Antidoping Norge har laget 10 filmer om doping som setter alle i norsk idrett mer inn i problemer og utfordringer knyttet til doping.

«Antidopingskolen» skal nå unge utøvere i norsk idrett

- «Antidopingskolen» er et ledd i vårt samarbeid med prosjektet Neste Generasjon som har unge utøvere i sin hovedmålgruppe. Gjennom dette prosjektet ønsker vi med en bred profilering på sosiale medier å nå neste generasjons utøvere på deres hjemmebane, sier kommunikasjonsleder Halvor Byfuglien i Antidoping Norge (ADNO).

ADNO lanserte nylig «skolen» som skal gå over ti video-episoder fram mot OL. Videoene er rettet mot ungdom, der formålet er å bli bedre kjent med antidopingarbeidet i idretten.

- Selv om vi retter oss mot ungdommen vil jeg tro det er informasjon her som er relevant for trenere og ledere i hele idrettsorganisasjonen, sier han.

De fire første episodene har allerede hatt over 50.000 visninger på Facebook og Instagram.

- Vi opplever responsen som svært god. Det er viktig for oss å være synlige i sosiale medier, og «Antidopingskolen» har et format og et innhold som passer svært godt på disse plattformene. Episodene er rundt minuttet lange, og er tekstet slik at de fungerer like bra med og uten lyd.

Her kan du se videoinnslagene

- De fem første videoklippene er lansert, og i tiden frem mot OL-åpningen vil vi publisere de fem neste. Vi ønsker å vise hvordan det jobbes for å holde idretten ren, si noe om hvem som omfattes av reglene og ikke minst utfordre utøvere på hva de selv kan gjøre.

De foreløpige temaene som er belyst er Doping i nyere historie, Hva er WADA, Hvorfor ADNO, Kan jeg testes for doping og Kan medisinbruk stoppe meg fra å drive idrett. Videre vil episodene ta for seg blant annet dopingkontrollen, kosttilskudd og helsekonsekvenser ved bruk av doping.

- Når alt er publisert, vil dette være tilgjengelige videoer som kan brukes og deles av de som ønsker, sier han.

- Det vil naturlig nok være massiv oppmerksomhet mot OL og det som skal skje i PyeongChang de neste ukene. Vi håper idrettsaktive og idrettsinteresserte vil sette av litt tid til å lære om jobben som gjøres for at det er de rene utøverne som skal motta OL-medaljene i Sør-Korea, avslutter Byfuglien.