Se meg, trener! En serie temamøter våren 2021.

Se meg, trener!

Rogaland idrettskrets inviterer til en serie temamøter for deg som er trener for barn og ungdom, leder eller på annen måte involvert i støtteapparat rundt idrettsungdom. Bli med på et dypdykk ned i ulike aspekter ved barne- og ungdomsidrett, med mål om å gi kunnskap, styrke og trygghet i din relasjon med idrettsungdom.

Vi har satt sammen et spennende program med foredragsholdere fra bl.a. Olympiatoppen, Norges idrettsforbund, UiS og helsevesen. Vi satser på en blanding av fysiske og digitale møter. Arrangementene er gratis. Du velger selv hvilke møter du vil være med på, det er egen påmelding til hvert arrangement. Alle interesserte er hjertelig velkommen! Sammen kan vi gjøre en forskjell – bli med!

PROGRAM FOR VÅREN 2021

Januar: "Det viktige samspillet". Hvordan balansere trening, ernæring og en kropp i utvikling? Utfordringer og muligheter når puberteten setter inn. Vi tar også for oss spiseforstyrrelser blant idrettsungdom. Forebygging, tegn og tiltak. Hvordan gjennomføre "den vanskelige samtalen".

Februar: "De umulige barna". Utagering, vold, dårlige holdninger og mobbing på trening. Årsaker, ansvar og verktøy til å takle ressurskrevende oppførsel på trening.

Mars: "Den gode rollemodellen". Trygg på trening, holdninger og trenervett. En kveld til ettertanke og inspirasjon for såvel trener som materialforvalter.

April - UTSATT TIL HØST 2021: "Den tunge ryggsekken". Psykisk (u)helse spiller en mer framtredende rolle i samfunnet. Bli bedre rustet til å møte idrettsungdom med tung last i den mentale ryggsekken. Du kan være den ene!

Mai - UTSATT TIL HØST 2021: "Den gode relasjonen". Om å skape gjensidig tillit. Hvor ligger ansvaret for trivsel, lagbygging og tilhørighet?

Juni - UTSATT TIL HØST 2021: "Den indre driven". Hvordan lykkes med å trigge den indre driven? Er den medfødt eller kan den skapes?

Hvordan balansere trening, ernæring og en kropp i utvikling? Utfordringer og muligheter når puberteten setter inn. Vi tar også for oss spiseforstyrrelser blant idrettsungdom. Forebygging, tegn og tiltak. Hvordan gjennomføre "den vanskelige samtalen" rundt dette, ved mistanke om at en utøver sliter. Webinaret er gratis, men krever påmelding.

Hjertelig takk til alle for oppmøte. Håper vi "sees" igjen snart!

Hvordan takle utagering, mobbing, dårlige holdninger og annen ressurskrevende oppførsel på trening? Vi ser på årsaker, muligheter og gode verktøy til å håndtere trenerrollen i møte med disse ungdommene. Vi får også ta del i en spesielt sterk historie fra virkeligheten, med et budskap til ettertanke og en bevisstgjøring på hvordan du påvirker menneskene rundt deg.

Vi har med oss Even Haganes, ressurskoordinator med lang fartstid i Idrett Bergen Sør. Han deler raust av sine erfaringer med relasjonsbygging og integrering av ungdom i idretten. Tidligere rusmisbruker og kriminell, Tim René Herland, bidrar med sine erfaringer og utdannelse fra "livets skole". Vi lover stort engasjement! Vi vil også få et innblikk i kompetanseportalen Trygge Utøvere, som er utviklet gjennom prosjektet Knutepunktet, i regi av Idrettsklynge vest.

Hjertelig takk for oppmøte og engasjement!

Om overgrep i idretten, inkludering i praksis, og din verdi i klubben.

Hvordan møter vi barn og unge som blir utsatt for vold og overgrep? Trygg på Trening er et konsept utviklet for idrettslag, og skal sikre at det finnes kunnskap, gode planer og trygge rammer. Vi får sterke innblikk i hendelser og hvordan slike kan oppstå, med mål om å gi verktøy til å skape idrettsmiljø som er trygge for alle.

Hva er en god rollemodell, og hvordan kan din adferd skape positive ringvirkninger i klubb og nærmiljø?

Få inspirasjon til hva din klubb kan oppnå ved å bevisst implementere holdninger og verdier i praksis.

Hjertelig takk for oppmøte og engasjement!