Ungdomsutvalget

ungdomskurs_2.jpg

I forbindelse med jubileumsgaven fra regjeringen i 2011, søkte idrettskretsen om penger til et ungdomsprosjekt. Prosjektet «Ungdomsidrettens fremtid» var et 3-årig prosjekt (2013-2016) med fokus på utvikling av unge ledere. Ungdomsutvalget ble opprettet som et ledd i arbeidet med utviklingen av unge ledere.

Hvorfor er ungdom viktig for Vest-Agder idrettskrets?

Ungdom er en ressurs, på lik linje som eldre, mer etablerte ledere. Ungdom utvikler nye trender i idretten, de er ofte mindre preget av tradisjoner og er derfor nytenkende. Ungdom er ikke bare fremtiden, men også nåtiden!

Klikk her for å se hvem som er med i Ungdomsutvalget 2017/2018.

Ta kontakt hvis du er interessert i å være med i ungdomsutvalget:

Anne Lise Lassen
E-post: annelise.lassen@idrettsforbundet.no

Stå sammen om å utvikle og fremheve ungdomsidretten i fylket.

Skape engasjement og jobbe mot økt innflytelse innen alle ledd i den organiserte idretten.

«Ungdomsutvalget skal være et rådgivende utvalg for styret i utvikling av ungdomsidretten i fylket. Utvalget skal på oppdrag fra styret eller innenfor fastsatte rammer, medvirke til å engasjere ungdom gjennom tiltak som kan rekruttere ledere og trenere til idretten. Utvalget skal kunne utøve i idrettspolitisk arbeid rettet mot politiske ungdomspartier, med den hensikt å styrke idrettens rammevilkår rettet mot ungdom, samt motvirke frafallet blant ungdom».

Ungdomsutvalget skal på linje med andre organer under NIF arbeide for at alle mennesker gis mulighet til å utøve idrett ut fra sine ønsker og behov. Utvalget baseres på grunnverdiene: Frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd (organisasjonsverdier). Og Idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet (aktivitetsverdier)

For å kunne sitte i styret i ungdomsutvalget skal du ha gjennomført «lederkurs for ungdom», eller ha tilsvarende kompetanse.

Alder 15-ca. 29 år

Du må være medlem av et idrettslag

Ungdomsutvalgets medlemmer velges av undertegnede (rådgiver ungdom, VAI) og styrets ungdomsrepresentant. Leder/nestleder velges i samråd med medlemmene i ungdomsutvalget, samt godkjennes av styret i Vest-Agder idrettskrets.

Ungdomsutvalget skal bestå av 6 hovedmedlemmer(minimum), med 2-3 «lederkurs for ungdom plasser».

Leder, ungdomsrepresentanten i styret (VAI) og adm. ansvarlig ungdom skal ha jevnlig kontakt og oppdateringer.

Vi ønsker en jevn fordeling av kjønn.

Vi ønsker en jevn fordeling på tvers av kommunene i Agder.

Strategiplanarbeid, økonomi, arrangementer, mentor (for yngre medlemmer) politisk påvirkningsarbeid (Ungdommens fylkesting, idrettsråd) verdiarbeid, fremme forslag til ungdomsrepresentant i styret(VAI) i forkant av tinget.

Forholde seg til VAI s overordnede handlingsplan for ungdom.

Være ungdommens talerør.

Møtes 1 gang i måneden (mindre ved eksamenstid og når det er andre arrangementer)

Holde 1 møte i halvåret et annet sted en Kristiansand for å ivareta medlemmer fra andre steder i Agder.

Ungdomsrepresentanten i VAI sitt styre skal delta på minimum 2 møter i halvåret.

Ungdomsutvalgets leder og nestleder møter på kretsens styremøter ved innkalling.

Må møte på minimum 3 av 5 møter i halvåret.

Sommeravslutning hvert år.

Det skrives referat fra hvert møte som holdes i ungdomsutvalget.