Muligheter for deg som er ung i idretten

Bilde LFU.jpg

Er du mellom 15 og 29 år? Interessert i idrett? Bosatt i Vest-Agder? Da finnes det mange muligheter!

Vest-Agder idrettskrets arbeider aktivt ut mot ungdom og ønsker å gjøre deg oppmerksom på at det er behov for akkurat deg! Idretten tilbyr kompetanseheving, sosiale møteplasser med nettverksbygging og mye inspirasjon! På denne siden finner du all info om hva DU som ung kan være med på i idretten.

For å bli medlem av ungdomsutvalget til Vest-Agder setter vi to kriterier; at du er mellom 15 og 29 år og at du har et engasjement innen idretten (gjerne gjennom et styreverv i et organisasjonsledd i idretten, som idrettslag, idrettsråd eller særkrets). Det er ønskelig at du har gjennomført «Lederkurs for ungdom» /gjennomfører dette i løpet av året. Eller om du har annen relevant kompetanse innen idretten.

Interessert i å bidra i idrettskretsens ungdomsutvalg? Da sjekker du litt nærmere rundt hva ungdomsutvalget driver med via denne linken, så tar du kontakt administrativt ansvarlig, Anne Lise Lassen. Kontaktinfo finner du på disse sidene!

Det finnes flere facebookgrupper for idrettsengasjert ungdom. Lokalt og nasjonalt.

Her får du den siste infoen om hva som skjer og hva du kan være med på for økt inspirasjon og kompetanse. Her kan du også knytte nettverk med andre likesinnede og se hva som skjer rundt omkring i henholdsvis Vest-Agder og Norge.

Be om å bli medlem i Ungt Idrettsnettverk Vest-Agder eller i Ungt Idrettsnettverk (nasjonalt)

Ungdomsutvalgenes nettverk er en gruppe for de som er med i et ungdomsutvalg i en idrettskrets i Norge.

Målgruppe: 15-26 år

Har du, eller kjenner du noen som kunne tenke seg å bidra i eget idrettslag? På Lederkurs for ungdom kurses ungdom i hvordan idrettsorganisasjonen fungerer, og hvordan beslutninger tas. De får en innføring i ulike ledelsesverktøy de kan bruke i sitt verv. I tillegg er det fokus på selvtillit, selvfølelse og kommunikasjon. Dette er en kjempefin mulighet til å få økt kompetanse, utveksle erfaringer, blir kjent med andre på tvers av idretter og bygge nettverk.

Kurset er delt i to. Første samling er en undervisningshelg (16-18.november) på Agder folkehøyle. Den andre samlingen er èn lørdag (5.mai) på Idrettens hus i Kristiansand. Mer detaljert informasjon finner du i vedleggene.

Erfaringer fra tidligere deltakere:

«Jeg har utviklet meg mye som person, og denne selvtilliten vil jeg få nytte av senere i mange situasjoner. Kurset har vært veldig bra og det kan anbefales til andre»

«… Jeg har fått vite om mine muligheter, hvordan en klubb fungerer og hvordan jeg kan være med på å bestemme og ha innvirkning i min klubb».

Informasjon til deltakere på Lederkurs for ungdom.pdf

Informasjon til idrettslag med deltakere på lederkurs for ungdom.pdf

LFU pårørendeinfo over 18 år.pdf

LFU pårørendeinfo under 18 år.pdf