Jobber ditt idrettslag aktivt for likestilling i styret?

15641280078_92a16c6812_o.jpg

Vest-Agder er på bunn når det gjelder antall idrettslag med kvinnelige ledere. Hvorfor er det så viktig at det både er kvinner og menn idrettslagets styre og utvalg?- Jo, fordi det kan bidra til å øke medlemsmassen mangfoldet i idrettslaget!

Mange idrettslag synes det er vanskelig å rekruttere nye tillitsvalgte til styret og utvalg. Det kommer tilbakemeldinger om at folk er redd for å engasjere seg i et styre fordi de ikke vet hva de forplikter seg til. Vi har derfor satt opp noen tips som kan hjelpe idrettslaget med å rekruttere flere styremedlemmer.:

-          Ha jevn kontakt med valgkomiteen, og sett opp et årshjul sammen med dem.

-          Oppfordre valgkomiteen til å starte arbeidet sitt allerede i juni, slik at de har god tid til å finne nye kandidater til valget etter nyttår.

-          Lag en «stillingsbeskrivelse» som sier noe om hva de ulike styrevervene innebærer.

-          Lag en klubbhåndbok som sier noe om hvordan idrettslaget skal driftes og hvem som har ansvar for hva.

-          Valgkomiteen bør ha innsikt i både stillingsbeskrivelsene og klubbhåndboken, slik at de kan informere potensielle kandidater.

-          Gå direkte til de personene du ønsker at skal være med i styret, og spør dem ansikt til ansikt.

Gi også en begrunnelse for hvorfor akkurat denne personen bør være med i styret («du er strukturert, initiativrik, ryddig» osv).

Sjekklistene for idrettslag er et godt utgangspunkt for å få struktur på arbeidet. Klikk her.