Bli med på TV-aksjonen 2017!

Hvert barn er en mulighet.png

TV-aksjonen NRK 2017 går til UNICEFs arbeid for å gi utdanning til barn rammet av krig og konflikt. I år går TV-aksjonen av stabelen søndag 22.oktober.

Når barn i krig og konflikt ikke får utdanning, står et helt lands fremtid på spill. Årets TV-aksjon skal gi skolegang og håp til barn der krigen raser.

Ett av fem barn i krigs- og konfliktområder står i dag uten skolegang. UNICEF jobber hardt og målrettet for at barn ikke skal få ødelagt fremtiden på grunn av voksnes kriger og konflikter.

TV-aksjonen 2017 skal gi utdanning til barn i Colombia, Mali, Syria, Pakistan og Sør-Sudan.

Her kan du lese UNICEFs søknad for TV-aksjonen 2017.

Bli bøssebærer!

Målet er at alle husstander skal få besøk den 22. oktober. Til det trenger vi 100 000 bøssebærere.

Tidspunktet for bøssebæringen er mellom klokken 16.00-18.00 søndag 22.oktober.

• Er du under 18 år, må du gå i følge med en som er voksen.
  • Ønsker du å gå sammen med en venn, holder det at én av dere registrerer seg som bøssebærer.

Har du spørsmål om det å være bøssebærer eller hva som skjer rundt TV-aksjonen der du bor? Ta kontakt med din lokale TV-aksjonsleder.

Fakta om TV-aksjonen NRK:

• TV-aksjonen NRK er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede kroner fordelt på befolkning
  • 7000 frivillige over hele landet organiserer innsamlingen gjennom 500 kommune- og bydelskomiteer
  • 100 000 bøssebærere banker på 2,3 millioner dører
  • TV-aksjonen har vært arrangert hvert år siden 1974 og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker
  • Et eget innsamlingsråd, oppnevnt av NRKs styre, mottar og vurderer søknadene fra de som ønsker å bli tildelt NRKs TV-aksjon. Kringkastingssjefen, NRKs øverste leder, tar den endelige beslutningen om hvem som tildeles TV-aksjonen. Innsamlingsrådet har også en viktig oppgave med å påse hvordan pengene brukes. Les mer om utvelgelsesprosessen her.
  • TV-aksjonen koordineres av et sekretariat, som ansettes av årets utvalgte organisasjon. Sammen med de øvrige ansatte og TV-aksjonens fylkesapparat bygges årets TV-aksjon.
  • På selve TV-aksjonsdagen sender NRK direkte hele søndag kveld