TIK Ledermøte 2019 - Idrettsting, rapportering og idretten mot homohets

Ledermøte 2019.JPG

Telemark idrettskrets Ledermøte ble gjennomført med over 60 idrettsledere på besøk på Skagerak Arena den 21. mai. Ved siden av å diskutere viktige saker i forkant av Idrettstinget inviterte vi til teaterforestillingen "Ingen er homo i 2. divisjon", som ditt idrettslag nå kan bestille rett ut i din klubb.

Hvorfor avholdes TIK Ledermøte?

TIK Ledermøte avholdes hvert år det ikke er idrettskretsting. Bakgrunnen er at Telemark idrettskrets skal rapportere overfor idrettsråd, særkretser og idrettslag - samtidig som det er en viktig anledning for å diskutere sentrale idrettspolitiske saker mellom idrettskretstingene.

I 2019 var den viktigste saken Idrettstinget, som ble avholdt helgen 23.-26. mai på Lillehammer. En rekke viktige, idrettspolitiske saker skulle stemmes på av blant annet idrettskretsens representanter og Ledermøte ble av den grunn brukt som en arena for at organisasjonsleddene i teleidretten kunne komme med innspill til sakene.

Hele sakslisten, inkludert sakene som ble diskutert på Ledermøtet med tilførende papirer på Idrettstinget kan du lese NIFs sider. Telemark idrettskrets styre var fornøyde med utfallet av de aller fleste sakene på Idrettstinget og takker for at så mange idrettsledere fra Telemark møtte opp til det forberedende Ledermøtet.

For all info: Les Telemark idrettskrets årsrapport 2018!

Idretten mot homohets - Vi har fortsatt en stor jobb foran oss!

I anledning Ledermøte benyttet vi anledningen til å rette fokus inn mot et tema som idretten fortsatt må jobbe knallhardt med - å hindre ekskludering på bakgrunn av seksuell orientering. Teaterforestillingen "Ingen er homo i 2. divisjon" er skrevet av Andreas Koschinski Kvisgaard og sjefsdramaturg Carl Morten Amundsen ved Det Norske Teatret i Oslo. Vi fikk gleden av å se hele forestillingen den 21. mai.

Forestillingen stiller spørsmål ved hvorfor vi ikke har noen åpne homofile fotballspillere i Norge, hvorfor ingen står frem, og ved hva det er som gjør dette så vanskelig? Vi møter karakteren Kristian Andersen som er fotballsupporter for Raufoss Fotball og som historien blir til igjennom. Hans oppfatning av spillet fotball og lagfølelsen er at det handler om samhold, fellesskap, lagånd. Et lag er et lite samfunn der alle skal ha sin plass uansett. Han møter en mann på internett han kaller "Ingen", som spiller i 2. divisjon, og er homofil. Gjennom deres dialog kommer problemstillingene opp om hvordan det kan ha seg at fotballen fortsatt, i 2019, ikke har en eneste åpen homofil fotballspiller. Når faller denne siste bastionen for gammeldags maskulinitet?

Vi takker Andreas og hans team for en utrolig flott forestilling og anbefaler mange flere å invitere dem inn for å arbeide videre med dette i idretten! Det er nå mulig gjennom å ta kontakt med: maud_mj@hotmail.com. En liten kostnad må medregnes, men det er vel verdt det for å sette dette viktige prinsippet på agendaen - for idretten skal være for alle!

Les: Alt om forestillingen her!

Takk til alle fremmøtte

Vi ønsker å takke alle fremmøtte for en flott kveld og for alle gode tilbakemeldinger som har kommet i etterkant. Takk også til Kjetil Haugersveen og Eidanger IL som på slutten av Ledermøte holdt et innlegg om sitt og klubbens brennende engasjement for inkludering i idretten.