Spillemidler til utstyr - Her er alt du trenger å vite

Spillemidler til Utstyr.jpg
Denne sykkelen får du muligens ikke midler til, men skal unge motorsportutøvere ha tilgang til motorsykler av mindre skala i klubben? Da kan man søke spillemidler til utstyr via Motorsportforbundet. Dette, og mange andre muligheter i alle særforbund, gjør at ordningen spillemidler til utstyr er verdt å sjekke ut.

Det er i januar mulig for idrettslag å søke om spillemidler til utstyr. Kulturdepartementet og Norges idrettsforbund har satt av til sammen 35,8 millioner kroner som skal tildeles klubber og særforbund. Her er alt du trenger å vite for å søke om midler til utstyr kjøpt i 2018!

Samarbeid mellom Kulturdepartementet og NIF

Kulturdepartementet og Norges idrettsforbund har satt av til sammen 35,8 millioner kroner som skal tildeles klubber og særforbund, noe som er 1,4 millioner kroner mer enn i 2017. Beløpet har faktisk aldri vært høyere! Hvordan skal ditt idrettslag søke på disse midlene? Svaret får du her.

Praktisk info rundt ordningen

Søknadsfrist for utstyr kjøpt i 2018 blir onsdag 6. februar 2019. Nytt av året er at kvitteringer skal sendes inn samtidig med søknaden, så ha kvitteringene klare idet du skal søke!

Hva kan man søke om spillemidler til utstyr til?

Hvert særforbund har satt opp sin egen liste over hva slags utstyr som det kan søkes om spillemidler til utstyr til. Hele listen kan du lese her: Liste over godkjent utstyr

Det nevnt et par ganger allerede, men igjen: Vi påpeker at det kun kan søkes om spillemidler til utstyr som er kjøpt i løpet av 2018.

Idrettsskoler kan også søke, men i listen er det ikke spesifisert til hva. Hovedregelen her er at idrettsskoler kan søke til utstyr kjøpt konkret til bruk i idrettsskolen - og kan ta utgangspunkt i hele listen.

NB: Listen for 2018 kommer i løpet av desember, men det er varslet minimalt med endringer, så dere kan med sikkerhet ta utgangspunkt i listen fra fjorårets runde.

Hvor legger du inn søknaden?

Det søkes om utstyrsmidler i SportsAdmin https://sportsadmin.nif.no hvor søknadsskjema finnes under menypunkt «Organisasjon» og «Utstyrsmidler».

I fleridrettslagene

.... søker hver gruppe for seg. Det vil si at fotballgruppa sender søknad via Fotballforbundet, mens skigruppa søker via Skiforbundet osv. Idrettsskolene søker via lokal idrettskrets. Sørg derfor for å dobbeltsjekke hvilken gruppe du sender søknad fra når du er inne i SportsAdmin.

Les mer: Her er fremgangsmetoden for å søke, forklart på NIF IT sine egne sider!

Brukernavn og passord
Du benytter samme brukernavn og passord som du ellers bruker i Min Idrett. Har du aldri vært innlogget med Min Idrett-bruker før, går du til siden https://minidrett.nif.no/ og klikker på «Ny bruker». Har du tidligere vært innlogget, men glemt ditt brukernavn eller passord, klikker du på «Glemt brukernavn/passord?»

Sliter du med å få tilgang - har du tekniske spørsmål?
Disse rettes til Idrettens Support på tlf: 21 02 90 90 eller e-post: support@idrettsforbundet.no. Åpningstider for Idrettens Support er hverdager 08.00-20.00.

Hvor mye mottar man i støtte?

Man kan maksimalt motta 1/3 av reell kostnad i støtte. Dersom søknadssummen totalt i landet overstiger de avsatte 35,8 millionene, vil det bli en avkorting på alle søknader.

Når mottar man støtten?

Lag med godkjente søknader vil få midlene utbetalt i løpet av mars 2019.

Sist, men ikke minst - når åpner søknadsmuligheten?

Søknadsportalen åpner i midten av januar, så her er det bare å ta vare på kvitteringene for utstyr kjøpt i 2018.

For spørsmål rundt ordningen, ta gjerne kontakt med oss i idrettskretsen.