Sam Eydes Idrettsfond 2019

Sam Eyde Rjukan.jpg

Sam Eyde fra Arendal, en av grunnleggerne av Norsk Hydro og generaldirektør i selskapet i mange år, fikk i 1978 et idrettsfond opprettet i sitt navn. Idrettsfondet skal bidra til lokalidretten i Notodden, Tinn og gamle Moland kommune, nå Arendal. Telemark og Agder idrettskrets er med i styret i fondet og her kan du lese alt om hva som skal til for å motta midler herfra.

Sam Eydes idrettsfond - Statutter

Sam Eydes idrettsfond gir ut årlige midler til lokalidretten der Sam Eyde hadde sin tilknytning, både gjennom oppvekst og industrieventyret i Tinn og Notodden.

Interessert i flere detaljer rundt fondet? Les statuttene her!

Hvordan søke midler fra Sam Eydes Idrettsfond?

Søknadsfristen er 13. oktober 2019 og søknaden om midlene må komme fra idrettslagets hovedstyre til organisasjonssjefen i Telemark idrettskrets, Sondre Fjelldalen, med kopi til tilhørende idrettsråd.

En relevant setning fra statuttene kan være kjekt å merke seg før søknaden sendes inn: "Stipendet deles ut til idrettslag eller enkeltpersoner innen hver av kommunene Tinn, Notodden og Arendal (tidligere Moland). Stipendet skal primært gå til videreutvikling av aktivitetstilbudet innen det enkelte idrettslag - eller til premiering av spesielle idrettsarrangementer. Enkeltpersoner må, for å være aktuelle søkere, stå tilsluttet et idrettslag innen kommunen, eller være aktiv i et lag utenom kommunens grenser i en idrett som det ikke gis tilbud om innen kommunen. (Dette gjelder aktive idrettsutøvere eller ledere, trenere, instruktører - for perfeksjonering innen sin idrettsgren, eller videreutvikling av sitt virke som idrettens tillitsvalgte.) Fondsstyret kan, etter vurdering av søknadene, eventuelt dele et stipend."

For søkere i Telemark altså, send mail til: sondre.fjelldalen@idrettsforbundet.no med kopi til ditt idrettsråd.

I 2018 ble det utdelt stipender på totalt kr. 60.000,-, noe som kan være en pekepinn på total tildeling også i 2019.

Ønsker du å lese mer om hvem Sam Eyde var, kan du sjekke ut hans wikipediaside her.

Vi ser frem til alle de gode søknadene!