Nye styrer på plass i klubbene. Nå er tiden for å ta klubben et steg videre - Sammen!

Lag - Roing.jpg

Over hele Telemark har 300 klubber gjennomført årsmøtene sine innen 31. mars. Dette betyr at nye styresammensetninger er klare for å dra i gang en ny periode i klubben. Idrettskretsen har kurs- og klubbutviklingstilbudet som hjelper dere til en pangstart for å utvikle og forbedre klubbhverdagen!

Hva er planene for kommende periode? Har dere oversikt over de grunnleggende ansvarsoppgavene og styrets oppgaver?

Hvis ikke har vi løsningen til dere. Gjennom vårt kurs- og klubbutviklingstilbud kan du delta på felleskurs, bestille kurskveld rett ut i klubben eller få en klubbveileder direkte ut til klubbhuset for å drive klubbutvikling sammen med dere. Alt kostnadsfritt for dere.

Vi går i denne saken gjennom de ulike tilbudene som bør være mest aktuelle nå som styret deres skal i gang med ny periode.

1. Klubbens styrearbeid i praksis (3t) - Felleskurs

Rundt månedsskiftet april/mai har vi satt opp 3 felleskurs med tema Klubbens styrearbeid i praksis. Kurset går på kveldstid, over 3 timer, og er ment som et grunnleggende innføringskurs i styrearbeid for deg som tillitsvalgt. Kursene som er satt opp er i Vinje, i Sauherad og i Skien. Les mer om dem her:

Klikk på datoene for å lese om kursene. Kursene er lagt opp for diskusjon og erfaringsutveksling mellom deltakerne, samt gjennomgang av de viktigste ansvars- og utviklingsoppgavene et idrettslagsstyre har. Velkommen!

2. Klubbens styrearbeid i praksis (3t) - I dine kurslokaler!

Kunne dere ønske dere å få full oversikt over styrets ansvars- og utviklingsoppgaver sammen med de andre styremedlemmene i din klubb? Da booker du rett og slett en av våre kursholdere ut i deres klubbhus. Flere idrettslag har gjort dette og sammen skaper det nye styret et grunnlag for veien med å få kontroll på store og små oppgaver som skal på plass i løpet av et år.

Har dere et klubbhus eller egnede klubblokaler for kurset, ta kontakt med oss i idrettskretsen, så finner vi en dato der vi kommer på besøk.

NB: Har dere ikke egne kurslokaler har vi tilgjengelig møterom på Skagerak Arena som kan brukes uten kostnad.

Les mer: Om å booke klubbens styrearbeid i praksis direkte ut i din klubb

3. Klubbutviklingsprosess

Fungerer organisasjonen i idrettslaget ditt? Har dere en plan for hva klubben driver med? Har dere et årshjul og rollebeskrivelser for de viktigste oppgavene? Dette, og flere grep klubben kan gjøre for å styrke organisasjonen og klubbhverdagen, kan idrettskretsen hjelpe til med.

Våre klubbveiledere kommer ut til dere og kjører en klubbutviklingsprosess over 2-3 kvelder som har som hensikt å virke samlende for mål og retning internt i idrettslaget og styret. Mange idrettslag lever fra dag til dag, men her handler det om å se noen måneder eller år frem i tid.

Hva slags klubb ønsker vi å være? Hva ønsker vi å få til? Og ikke minst, hva skal til for å oppnå det vi ønsker? Få en mer målrettet klubbhverdag gjennom disse diskusjonene!

Les mer: Om idrettskretsens klubbutviklingstilbud

Målet med disse tilbudene

Vi har en klar målsetning om å drive kompetanseheving og forenkling av idrettslagshverdagen. Gjennom kurs og klubbutvikling har vi som hensikt å gjøre ting mer forståelig og målrettet for det enkelte styremedlem og styret som samlet.

I det lange løp ønsker vi at dette styrker de tillitsvalgtes motivasjon og dermed klubbens og styrets kontiniutet, noe som er helt sentralt for den enkelte klubbs utvikling og bidrag til sitt lokalsamfunn.

Spørsmål rundt idrettskretsens kurs- og klubbutviklingstilbud? Ta kontakt med idretts- og utdanningskonsulent Øyvind Gonsholt, på:

Mail: oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no