Hvilke idrettsanlegg av regional betydning trenger vi i Vestfold og Telemark?

Vestfold og Telemark.png

Hvilke idrettsanlegg av regional betydning har vi i Vestfold og Telemark? Hvilke oppgraderingsbehov har disse for å fungere optimalt? Og ikke minst, hvilke nye idrettsanlegg av regional betydning trenger vi å realisere i fremtiden? Dette er spørsmålene Vestfold idrettskrets og Telemark idrettskrets skal besvare i sin nye Idrettens Anleggsplan for Vestfold og Telemark.

Idrettens Anleggsplan for Vestfold og Telemark

Ny region, ny idrettskrets og ny anleggsplan. Det er planen for Vestfold idrettskrets og Telemark idrettskrets og vi er i gang med forarbeidet. Idrettsanlegg er en av våre viktigste arbeidsområder og kartleggingen av behovet er i gang for ny anleggsplan som skal vedtas på det første ordinære idrettskretstinget i 2020. Enkelt forklart skal vi svare på følgende spørsmål i denne planen:

• Hvilke idrettsanlegg av regional betydning har vi i Vestfold og Telemark?
  • Hvilke oppgraderings-/rehabiliteringsbehov har disse anleggene for å fungere optimalt som regionale idrettsanlegg?
  • Hvilke idrettsanlegg av regional betydning trenger vi å realisere i fremtiden?

Vårt fokus ligger altså på de større idrettsanleggene av regional betydning. Vi har satt ned en målsetning om å vise hvilke idrettsanlegg som må realiseres slik at en utøver, innenfor rimelighetens grenser, skal kunne trene og konkurrere i optimale fasiliteter i sin idrett med under 1 times reisevei i Vestfold og Telemark.

Kartleggingen i gang - 5 regioner definert

Vi har nå sendt ut et spørreskjema til alle særidretter (kretser, regioner, forbund) som har Vestfold og Telemark som ansvarsområde. I tillegg har vi utfordret idrettsråd og kommuner i egne spørrskjemaer. Spørsmålene er enkle, men gir oss konkrete svar på status og behov. I korte trekk spør vi de ovennevnte spørsmålene direkte til de tre ulike aktørene og til sammen vil dette gi den nye idrettskretsen muligheten til å ha en fullstendig oversikt over de regionale idrettsanleggene som gjør at en region oppfyller planens målsetning.

Vi har definert 5 regioner i det nye fylket, med utgangspunkt i maks 1 time reisevei for en utøver. Dette er:

• Vest-Telemark (Vinje, Tokke, Fyresdal, Kviteseid, Seljord og Nissedal)
  • Øst-Telemark (Tinn, Hjartdal og Notodden)
  • Midt-Telemark (Bø, Sauherad og Nome)
  • Grenland og Vestmar (Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Kragerø og Drangedal)
  • Vestfold (Horten, Tønsberg, Færder, Sandefjord, Larvik og Holmestrand)

Hvilke regionale idrettsanlegg mener du mangler i regionene vi har definert? Har du anleggsønsker du gjerne vil se realisert? Da oppfordrer vi deg til å si ifra! Send ønskene og behovene til din særidrett, ditt idrettsråd og din kommune, slik at de kan ta det med i sin besvarelse! Det er de som skal samle ønskene og spille det inn.

Videre fremdrift

Svarfrist for særidrettene, idrettsrådene og kommunene er fredag den 20. september. Vestfold idrettskrets og Telemark idrettskrets håper på gode og konkrete innspill og at vi sitter i september med en meget god oversikt over ønsker og behov.

Vi ønsker å benytte denne anledningen til å invitere inn til å diskutere innspillene som kommer inn og hvordan vi i idretten sammen skal arbeide dem frem! Det er en flott mulighet for oss med nytt fylke og å se idrettsregionen Vestfold og Telemark som en helhet. Egen invitasjon sendes til høsten og dette vil sannsynligvis foregå i slutten av året, i desember.

Har du spørsmål rundt Idrettens Anleggsplan for Vestfold og Telemark? Kontakt de ansvarlige for planen:

Vestfold: Anne Katrine Aas | annekatrine.aas@idrettsforbundet.no | 918 69 036

Telemark: Øyvind Gonsholt | oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no | 419 00 129