Hedda Hynne mottar Telemark idrettskrets Ærespris 2019!

Telemark idrettskrets Ærespris - Hedda Hynne.jpg

Telemark idrettskrets deler hvert år ut en ærespris, som består av et porselensfat med inskripsjon på årets vinner og et årlig fastsatt stipend, til den idrettsutøver eller idrettslag (herunder også gruppe av idrettslag) fra Telemark, som i årets løp har utført den største idrettslige bragd. I år falt valget på Hedda Hynne.

På det ekstraordinære og siste idrettskretstinget til Telemark idrettskrets noen sinne ble også den siste Telemark idrettskrets Ærespris utdelt. Den siste mottaker i idrettskretsens 100-årige historie ble Hedda Hynne, friidrettsutøveren fra Skien som i år var kun få hundredeler unna å kvalifisere seg for en VM-finale på 800 meter.

Tidenes siste Telemark idrettskrets Ærespris til Hedda Hynne

Ved neste idrettskretsting og formelle arena for utdeling av priser vil det omhandle en større region, altså Vestfold og Telemark. Hedda Hynne blir altså den siste til å motta Telemark idrettskrets Ærespris, og den første friidrettsutøveren som mottar prisen siden 1975.

Tilstede på helgens idrettskretsting for å motta prisen var stolte foreldre Kjetil og Stine, som poengterte at det var stas at det endelig igjen var en friidrettsutøver som mottok prisen.

Hedda, som har deltatt i de største internasjonale mesterskapene i en verdensidrett i flere år, representerer nå IK Tjalve og selvsagt Norge i mesterskapene. Hennes prestasjon under VM i Doha var i følge NRK-kommentator Jann Post karrierebeste for Hynne, der hun til slutt ble nummer tre i sitt semifinale-heat, 23 hundredeler fra en finaleplass. En flott prestasjon.

Prisvinneren selv kunne ikke motta prisen, men hun sendte oss en video i forbindelse med utdelingen, se den her: Heddas takketale!

Telemark idrettskrets Ærespris - 1952-2019

Som du kan lese av oversikriften har Telemark idrettskrets Ærespris blitt utdelt helt tilbake siden 1952. Kriteriene har vært klare og tydelige:

• Telemark idrettskrets deler hvert år ut en ærespris, som består av et porselensfat med inskripsjon på årets vinner og et årlig fastsatt stipend, til den idrettsutøver eller idrettslag (herunder også gruppe av idrettslag) fra Telemark, som i årets løp har utført den største idrettslige bragd.
  • Ved bedømmelse legges spesielt vekt på en fremragende enkeltprestasjon og de forhold/sammenheng denne ble utført under. Men oppnådde resultater gjennom et lengre tidsrom kan også danne grunnlaget for tildeling, spesielt når to eller flere kandidater står likt.
  • Hvis en person eller idrettslag - som tidligere er tildelt prisen - på ny er berettiget, så skal dette antegnes med ekstra påskrift på tidligere tildelte ærespris.

Det er idrettslag, særforbund, regioner og kretser som har kunnet nominere kandidater og idrettskretsstyret har i alle disse årene behandlet kandidatene og avgjort hvem som har mottatt.

Les mer: Her kan du se alle vinnerne av Telemark idrettskrets Ærespris siden 1952

Telemark idrettskrets gratulerer selvsagt Hedda så mye, og ønsker hun lykke til videre med sin satsning!