Disse kursene kan ditt idrettslag bestille rett ut i din klubb

BeFunky-collage.jpg

Idrettskretsens dyktige kursapparat står klare til å besøke din klubb og gi ditt styre innføring i styrearbeid, medlemssystemer, økonomi og mye annet. Vårt ønske er å hjelpe deg som frivillig styremedlem i klubb til å utføre din rolle så godt som mulig - til det beste for din klubb. Klar for kurs i allerede i vinter? Si ifra til oss, da vel!

Disse kursene kan du booke rett ut i din klubb

Idrettskretsen tilbyr kurs som er like viktig uansett hvilken type klubb du er en del av. Alle idrettslag skal forholde seg til de samme lovene, reglene og retningslinjene og det er i tillegg vedtatt at alle idrettslag skal inn på samme elektroniske medlemssystem. Idrettskretsen tar dette ansvaret på alvor og har over tid bygget opp et flott kursholderapparat som er til for å hjelpe deg og dere som har takket ja til et styre- eller tillitsverv i din klubb. Kursene våre hjelper deg med å gjøre din oppgave på en enklere måte!

Klubbens styrearbeid i praksis (3-4 timer)

Kurset alle styremedlemmer i norske idrettslag bør ha. Grunnen til det er at det er masse som er felles for alle idrettslag i NIF. Alle har den samme lovnormen, de samme retningslinjene for aktiviteten og det er stort sett organisasjonsmessige likhetstrekk som kun varierer på størrelsen av laget. Trenger dere å få oversikt over hva som er oppgavene til et idrettslagsstyre - og ikke minst hvordan dere skal løse dem? Da booker du dette kurset rett ut til ditt styre.

Kurset gjennomføres i løpet av en kveld og vi lover dere en bedret oversikt over deres hverdag i et frivillig idrettslagsstyre. Vi har flere kursholdere tilgjengelig som gladelig tar turen ut i deres klubbhus.

Økonomikurs for idrettslag (2 timer)

En god økonomikontroll er helt grunnleggende for å drifte klubben godt og å utvikle aktiviteten. Uten økonomisk kontroll er det vanskelig å tenke utvikling og tiltak for det som skjer i aktiviteten.

Vårt økonomikurs tar for seg det ditt idrettslag trenger å vite for å skape gode økonomiske rammer og rutiner. Spesielt nyttig for idrettslagsledere og økonomiansvarlige - vår rutinerte kursholder Dag Nielsen er kursholder og hjelper velvillig til i frivilligheten i idretten i Telemark.

KlubbAdminkurs (1-3 timer)

Gjør jobben med medlemsoversikt, rapportering og fakturering av kontingent så enkel og oversiktlig som mulig ved bruk av KlubbAdmin, idrettens eget medlemssystem. Få oversikt over medlemmer og hvem som til enhver tid har betalt og ikke betalt sin kontingent og treningsavgift - og gjør den årlige rapporteringen av medlems- og aktivitetstall til kun et tastetrykk. Å ha medlemmene sine i et elektronisk medlemssystem er også et krav i loven, så her er det bare å hive seg rundt.

Kursholder Kristian Raflund er en erfaren KlubbAdmin-bruker og hjelper din klubb med å få systemet og forståelsen på plass. Dette vil spare dere for tid og krefter og vi tar utgangspunkt i din klubbs situasjon for å komme i mål med rutinene.

Aktivitetslederkurs Barneidrett (12 timer over 2 dager)

Finnes det ferske barneidrettstrenere i din klubb? Bestill Aktivitetslederkurs Barneidrett, kurset som tar for seg idrettens verdigrunnlag og barneidrettsbestemmelser, barns utvikling og aldersrelatert trening, hvordan man bør organisere en økt og hvordan man er bevisst sin egen trenerrolle.

Kurset gjennomføres som oftest i løpet av en helg (lør-sønd 10-16) og krever kun tilgang på en gymsal og et teorirom. Anette Selstø Haugersveen er kursholder og vi garanterer et inspirerende og lærerikt kurs for alle barneidrettstrenere - uansett idrettstilknytning, kurset tar for seg universelle prinsipper som er grunnleggende i Trener 1-utdanning i alle særidretter.

Hvordan booker jeg kurset til mitt idrettslag?

Det er veldig enkelt. Du kontakter rett og slett idretts- og utdanningskonsulent Øyvind Gonsholt på eposten oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no eller på telefonnr. 419 00 129. Han hjelper dere med dialogen mellom klubb og kursholder og finner da et tidspunkt som passer for begge parter.

Alene om å ønske å dra på kurs fra ditt idrettslag? Vi setter selvsagt også opp felleskurs i vår!

Dersom du ikke får igjennom forslaget om å kjøre kurs i deres klubblokaler på styremøtet er det selvsagt også muligheter for å bli med på allerede oppsatte felleskurs.

Sjekk ut vårens kurstilbud her: Idrettskretsens kurskalender

Her finner du økonomikurs, klubbens styrearbeid i praksis og KlubbAdminkurs og du er hjertelig velkommen til å delta.

Siste informasjon fra oss i denne sammenheng er verdt å sjekke ut også dersom du tenker din klubb hadde hatt godt av en klubbutviklingsprosess. Sett av et par kvelder i vår og ta din klubb et steg videre gjennom hjelp fra en av våre klubbveiledere.

Les mer om idrettskretsens klubbutviklingskonsept her!

Da sees vi på kurs i løpet av 2019 - ha et fantastisk idrettsår!

Sportslig hilsen Telemark idrettskrets