Årshjul for idrettslag

Et årshjul er noe alle idrettslag bør lage for sin årlige drift. Det skaper forutsigbarhet i idrettslagets arbeid og gjør at styret og klubben ikke ender opp med å glippe på sentrale ting innenfor søknadsordinger, rapporteringer, årsmøter og mye mer. Vi har utarbeidet et generelt årshjul på denne nettsiden. Bruk den som utgangspunkt og føy til det som er spesifikt for din særidrett, din kommune og ditt idrettslag!

Årshjulet du finner her er et generelt årshjul som kan brukes av alle idrettslag som et grunnlag for sitt eget årshjul. Kopier teksten her og lim inn i et word-dokument, og du er godt i gang med ditt idrettslags årshjul allerede!

Vi anbefaler å tilføye frister fra 3 ulike hold i tillegg til det du finner her. Nemlig:

1. Din kommunes frister for søknadsordninger og rapportering.
  2. Ditt eget idrettslags største milepæler i løpet av året.
  3. Din særidretts viktigste frister.

Særlig sistnevnte er nyttig og flere særidretter har allerede ferdige årshjul som du kan finne på nettet og legge inn informasjon fra til ditt eget årshjul. De vi har funnet og som du kan klippe rett inn fra er;

NFF Telemark - med all info om lagspåmelding, kurs, arrangementer. Rett og slett det meste du trenger å forholde deg til som fotballklubb!

Norges Håndballforbund - med all nyttig info for deg som sitter med administrative oppgaver som styremedlem, tillitsvalgt eller ansatt i en håndballklubb.

Januar

Datospesifikke frister:

15. januar - Frist for å få idrettsfunksjonell forhåndsgodkjenning fra kommunen ved bygging av idrettsanlegg. Også kommunens frist for oversendelse av spillemiddelsøknader til fylkeskommunen.

Generelt:

• Forberede årsmøte. Via denne siden kan du finne all info til hvordan årsmøte skal gjennomføres fra når innkalling sendes ut til protokoll sendes ut. Årsmøtet skal gjennomføres i løpet av mars.

Februar

01. februar - Søknadsfrist Sparebankstiftelsen DNB

Datospesifikke frister:

01. mars - Søknadsfrist merverdiavgiftskompensasjon for idrettsanlegg. Ved å klikke på denne linken kommer du direkte inn i info om ordningen og søknadsskjema.

15. mars - Fylkeskommunens frist for oversendelse av spillemiddelsøknader til Kulturdepartementet.

31. mars - Frist for å gjennomføre årsmøte i idrettslaget.

Datospesifikke frister:

30. april - Tre frister i ett - og alt skal leveres via KlubbAdmin!

• Samordnet rapportering - rapportering av medlemstall og aktivitetstall.
  • Søknad om spillemidler til utstyr. Se info om ordningen via denne linken
  • Søknad om momskompensasjon på varer og tjenester for idrettslag.

Tidligere var det ulike frister for disse tre ordningene. Nå er alt samlet i ett. Mer info kommer - ta kontakt med idrettskretsen dersom det er spørsmål rundt dette.

Generelt:

• Et godt tidspunkt å starte utsendelse av kontingenter på. Husk at det er krav om en minimumskontingent per medlem på kr. 100,-!

Generelt:

• Fylkeskommunen vedtar sin spillemiddelfordeling for inneværende år basert på tildeling fra Kulturdepartementet.

Generelt:

• Utbetaling av momskompensasjon for idrettsanlegg.

Juli

August

Datospesifikke frister:

15. august - Siste frist for å søke momskompensasjon på varer og tjenester om dette ikke allerede er gjort via Samordnet Rapportering i april. Se link her for å søke!

01. september - Søknadsfrist Sparebankstiftelsen DNB

15. september - Søknadsfrist Gjensidigestiftelsen

Oktober

Datospesifikke frister:

01. oktober - Frist for å sende spillemiddelsøknad inn til din kommune. Hver kommune setter sin egen frist, men vanligvis er den rundt den 1.10. Sjekk ut spesifikk dato for der du holder sted! Om du trenger veiledning til spillemiddelsøknad finner du gangen i det på denne nettsiden. Her finner du også kontaktinfo til idrettskonsulenten i din kommune og i fylket.

30. oktober - Nominering av årets ildsjel via NIF sine nettsider.

Datospesifikke frister:

15. november - Klubben i mitt hjerte igangsettes. All info om kampanjen finner du her. Legg ut info om hvordan folk kan stemme på ditt idrettslag og vær med i trekningen av henholdvis kr. 10.000,- for dagpremier og kr. 100.000,- for hovedpremien!

Generelt:

• Det kan være lurt å sette i gang en revidering av klubbens planverk og klubbhåndbok i forkant av nytt årsmøte.
  • Vi anbefaler en gjennomgang av klubbens sponsoravtaler for revidering og fornying foran kommende år.

Desember

Generelt:

• Kulturdepartementets tildeling til Norges Idrettsforbund (totalt) offentliggjøres.
  • Utbetaling av vare- og tjenestemomskompensasjon