Disse idrettsheltene kan du møte på RIKs jubileumskonferanse!

612x Gunn Rita foto: Lars K Algaard/Stavanger Idrettsklinikk.jpeg
Gunn-Rita Dahle skal diskutere toppidrett på RIKs jubileumskonferanse, med et flott galleri av toppidrettsambassadører (FOTO: Lars K Algaard/Bilde lånt av Stavanger Idrettsklinikk)

Rogaland Idrettskrets vet hvordan man feirer 100 år! I forbindelse med Idrettsgalla 2019 inviterer Rogaland Idrettskrets til en heidundranes konferanse 4. januar, som tar opp viktige idrettspolitiske spørsmål.

RIKs jubileumskonferanse skal handle om noe så viktig som vilkårene for idretten i fylket. Her møtes ildsjeler, tillitsvalgte og politikere for å lytte til hverandre og drøfte felles interesser.  Temaene er idrettsanlegg, toppidrett, inkludering og integrering samt kommune- og fylkestingsvalget 2019.

Dette er temaer som er viktige for at det offentlige og idretten, også de neste 100 år, sammen skal bidra til å skape stolte øyeblikk og bedre folkehelse i Rogaland.

Hva kan vi lære av toppidretten?

Vi kan avsløre at lokale idrettshelter som terrengsyklist Gunn-Rita Dahle og håndballstjerne Camilla Herrem møtes i samtale om å ha "vilje og evne til å prestere", sammen med Alexander Kristoffs trener Stein Ørn, toppidrettssjef i Olympiatoppen Tore Øvrebø, tidligere fotballspiller Ole Gunnar Solskjær og konkurranseroer Olaf Tufte.

Dette spennende galleriet med toppidrettsambassadører skal blant annet snakke om hva vi kan lære av idrettsutøvere, og hva utøverne har ofret for å bli gode - om ikke best. Hva tenker de at morgendagens toppidrettsutøvere må være forberedt på å legge ned av innsats for å nå sine mål? Og kan deres historier også være overførbare for oss som "bare" skal på jobben?

Hva kjennetegner flinke anleggskommuner?

Er det idrettens grådighet og overivrige frivillighet som gjør at vi aldri får tatt unna etterslepet på investering og vedlikehold av idrettsanleggene? Eller er det manglende vilje fra det offentlige til å investere i idrettsanlegg? Vi har utfordret et knippe ordførere fra et kommuner i fylket til å prate om best-practice og samhandling - på anleggssiden.

Har noen frivillige større hjerter enn oss andre?

Frie og villige rundt om i idrettslagene driver med å inkludere og integrere mennesker som ofte ikke på egen hånd velger å bli medlemmer hos oss. Dette gjør de, ofte uten å kreve betaling og helt frivillig?!! Vi har invitert et knippe representanter fra idrettslag til å fortelle oss hvordan de har det, og hva de mener er viktig for at de fortsatt skal lykkes.

Er de politiske partiene på lag med idretten?

Norsk idrett drives ikke på Ullevål. Den drives på hver haug og hammer – over hele landet. Utfordringene varierer fra kommune til kommune, fra idrett til idrett. Og fra fylke til fylke, ehh... region. Budskapene fra idretten i den enkelte kommune vil variere noe, men det finnes fellesnevnere. Norsk idrett har samlet seg om tre hovedbudskaper til kommune- og fylkestingsvalget: Flere og bedre idrettsanlegg, økt tilrettelegging for frivilligheten og flere i aktivitet.

MER INFORMASJON KOMMER!

Konferansen arrangeres i Stavanger Konserthus fredag 4. januar fra klokken 13-17. Sett av datoen og bli med - konferansen er gratis og åpen for alle idrettsvenner!