Idretten støtter Stavanger på Skeivå

Regnbueflagg.jpg

Idrettsglede for alle er norsk idretts visjon. Denne visjonen krever at idretten er like inkluderende for lesbiske, homofile og bifile som for heterofile, at den er like inkluderende for transpersoner som for cispersoner. Det er dessverre ikke norsk idrett i dag.

En undersøkelse fra 2013 viser at både lesbiske, homofile og bifile er underrepresentert i idrettslagene sammenlignet med heterofile, på tross av at lesbiske, homofile og bifile er minst like fysisk aktive og interessert i mosjon/trening/sport/friluftsliv. I tillegg vet vi at mange transpersoner opplever idretten som utrygg og utilnærmelig [1].

Rundt regnet hver fjerde Rogalending er medlem i idrettsfamilien. Vi er slik sett et tverrsnitt av befolkningen. Vi har medlemmer som er åpne om sin seksuelle orientering, men vi har helt sikkert også medlemmer som ikke tør å være åpne i idrettslaget om at de er homofile, lesbiske, bifile eller trans. Vi oppfordrer idrettslag til å ta opp temaet, og for eksempel be trenere og ledere lese idrettens magasin «Med idretten mot homohets»[2] fra 2011.

Opplever du hets eller trakassering i idretten, bør du ta opp dette med idrettslaget ditt, eller kontakte oss i idrettskretsen for råd og hjelp.

Forestillingen ”Ingen er homo i 2. Divisjon”

NFF Rogaland og Rogaland idrettskrets har kjøpt to forestillinger av oppsetningen ”Ingen er homo i 2. Divisjon”. Disse settes opp for elevene på St. Svithun videregående skole torsdag 6. September kl 13. I tillegg kan hvem som helst møte samme sted for kveldsforestillingen kl 18.

Bli med på paraden lørdag

I tillegg har NFF Rogaland tatt utfordringen om å delta i Stavanger på skeivå sin parade i Stavanger lørdag 8. September kl 13 (14). NFF Rogaland har allerede varslet fotballklubbene spesielt.

Ses vi i toget?

[1]Kilde: Uni Helse: Seksuell orientering og levekår (2013), side 97 http://bora.uib.no/handle/1956/7550