Young Mentor

yngreledere_460.jpg

Østfold idrettskrets satser på ungdommen! Young Mentor ordningen har som hovedmål å utdanne unge ledere på ungdomsskoletrinnene for å skape mer fysisk aktivitet i skolehverdagen og for at lokale klubber og foreninger kan dra nytte av ungdom med ledererfaringer.

Skolene utnevner en lærer som vil fungere som ansvarlig for mentorene. Vedkommende sin oppgave blir velge ut 10 nye elever som skal kurses hvert år. Østfold idrettskrets er ansvarlige for 2 dagers lederkurs i løpet av våren. Kurset består av 1 dag med teori, temaene er bla. Selvtillit og selvfølelse, motivasjon og presentasjonsteknikk. Dag 2 er praksis i hall, med tips til ledelse av fysisk aktivitet, ulike øvelser og leker. Elevene får også prøvd seg i å lede resten av gruppa og får tilbakemeldinger på gjennomføringen.

I løpet av skoleåret kan mentorene bla. lede aktivitet i friminutt, gymtimer, arrangere aktivitetsdager og skoleturneringer. Lokale idrettsråd og idrettslag vil få oversikt over utdannede mentorer mot slutten av året med oppfordring om å benytte den ressursen mentorene er.

Young Mentor eies og koordineres av Østfold idrettskrets. Ordningen startet opp i 2005 med Kvernhuset i Fredrikstad som første skole. Ti år senere er det 27 skoler fordelt på ni barneskoler i Moss og 17 ungdomsskoler i Hvaler, Fredrikstad, Sarpsborg, Rygge, Moss, Halden og Aremark.

Kontakt Erling Strand for mer informasjon.