Trygve Gulbranssens minnefond

Trygve Gulbranssen utdeling 2018.png

Ragna Gulbranssen, datteren til forfatteren Trygve Gulbranssen (1889-1962), opprettet for fem år siden et minnefond i sin fars navn.

Fondet skal i utgangspunktet dele ut pris hvert år, med målsetting om å stimulere til fysisk aktivitet og trivsel for funksjonshemmede idrettsungdom med tilhørighet til Østfold og Akershus, de to fylkene der forfatteren hadde sin familiære tilknytning. Fondets grunnkapital er på 5,2 millioner kroner og utdeling av inntil 200 000 kroner, i tillegg til et boksett og diplom med en av Gulbranssens tegninger.

-      En fantastisk gave, sier Erik Unaas, ordfører i Eidsberg kommune og leder av styret for «Forfatter Trygve Gulbranssens Minnefond».

Nå er det klart for en ny tildelingsrunde, og fristen for innsending av forslag for 2019 er 1. april.

Utøvere eller et lag

Stiftelsens formål er å støtte idrett, aktivitetet og velferdstiltak for funksjonshemmede barn og ungdom under 35 år med tilhørighet til Østfold og Akershus. Enten til enkeltutøvere eller til et lag eller en organisasjon.

I tillegg til Unaas, sitter Stortingsrepresentant og tidligere Marker-ordfører Stein Erik Lauvås, Randulf Hegna, slektning av Gulbranssen, og lokalpolitiker Espen A. Volden i styret. Volden er også styremedlem i Trygve Gulbranssens Venneforening.

Sportsjournalist og leder

Trygve Emanuel Gulbranssen (1894-1962) var en meget allsidig kulturperson. I tillegg til sitt forfatterskap, også forretningsmann, journalist og idrettsleder. Født i daværende Kristiania, men bodde i siste del av sitt liv i Eidsberg i Indre Østfold.

Han skrev i mellomkrigstiden i bladet «Idrætsliv», skrev for Aftenposten fra samtlige OL i årene 1920-193, han var visepresident i Norges Friidrettsforbund (også dommer under sommer-OL i Antwerpen i 1920), sentral i lanseringen av o-idretten i Norge og også leder av idrettsmerkeutvalget i det som nå er Norges Idrettsforbund.

Som forfatter er han aller mest kjent for å ha skrevet Bjørndaltrilogien; «Og bakom synger skogene» (1933), «Det blåser fra Dauingfjell» (1934) og «Ingen vei går utenom» (1935).

I 1933 var han verdens fjerde mest leste forfatter, og bøkene ble trykket i mer enn 12 millioner eksempler og oversatt til nærmere 40 språk – i tillegg til internasjonale filmatisering. Fortsatt kommer det nye opplag.

Forslag med begrunnelser sendes Stiftelsen Forfatter Trygve Gulbranssens Minnefond v/

Vigdis Mørdre - Mob: +47 97750250 – e-post: vigdis.mordre@idrettsforbundet.no

Søknadskjema finner du her!

Søknadsfrist er 1. april 2019.