Thomas Donsing demonstrerer teknikk og presisjon under en treningsøkt i frisbeegolf på Ekeberg. Foto: Erik Berglund

De ukjente Oslo-idrettene: Frisbeegolf

Frisbeegolf har i løpet av få år gått fra en totalt ukjent idrett til noe stadig flere gir seg i kast med.

Med forbausende kraft sendes en frisbee over gresslettene på Ekeberg. Sjansen for å observere flygende tallerkener i luftrommet over Oslo er økende.

På landsbasis er det rundt 22 500 aktive utøvere i frisbeegolf og mer enn 120 baner. Ekeberg sendeplateklubb ble stiftet i 1998. Den harde kjernen av de rundt  200 medlemmene møtes onsdager for å gå de 14 hullene som banen midlertidig er blitt kortet ned til. Opprinnelig var det ni hull som rundt årtusenskiftet ble utvidet til 12 og så 18 hull. Nå er fire inntil videre tatt bort av sikkerhetshensyn. Banen ligger nemlig midt i et populært friområde, da kan det ikke kastes der siden sikten er dårlig og turgåere kan sprette ut av skogen når som helst.

Hva er egentlig frisbeegolf? Enkelt forklart er det som golf med frisbee i stedet for ball. Hullene består av stolper med kurver av kjetting som frisbeefangere. Så gjelder det å komme fra utkastfeltet ved hvert enkelt hull til kurven på færrest mulig kast. Spillerne deles opp i puljer på tre-fire personer som går runden sammen.

- Det blir ikke mer lavterskel enn dette. Å bruke banen er gratis og krever ikke medlemskap. Alt du trenger er to-tre disker til ca. en hundrelapp, sier Thomas Donsig. Han poengterer at det uansett er praktisk talt gratis å melde seg inn. De hundre kronene det koster får du igjen i form av en medlemsdisk i gave. Som en av veteranene har Donsig et rikt utvalg sendeplater i bagen.

I nettet: De beste frisbeegolferne trener fem, seks ganger i uka. Ofte kommer gjerne folk og lurer på "hva de driver med". - Sånn er det å holde på med en liten idrett, sier Donsig. Foto: Erik Berglund.- Det viktigste er at du har en putter og en midrange. Putteren  går kort, men presist. En midrangedisk går en del lengre, men på bekostning av presisjonen. Drivere er de som går raskest og lengst, men disse er også vanskeligst å treffe med. Så finnes det et utall av varianter med spesielle egenskaper. Noen trekker mot den ene siden. Det er disker som er  mindre følsomme for vind, og disker som er lettere å få til å svinge til den ene eller andre retningen.

På dagens runde har Donsig fått med seg Cliff Blomquist og Truls Havre. Begge har holdt på et par år på hobbybasis, men de spiller sin første onsdagsgolf.

- Hvorfor tror dere idretten har fått en så rask oppblomstring i Norge?

- Det er moro og veldig sosialt, sier Havre.

Blomquist nikker og legger til at det ikke tar så lang tid fra man starter til man får noenlunde taket på det.

Du blir hekta så snart du føler at du begynner å få det til.

- Samtidig er det lett å tilpasse treningsmengden etter eget ønske. De beste trener gjerne fem-seks dager i uka, det er også de som hevder seg i Norgescup og NM. For andre er onsdagsgolfen viktig, det er deres måte å holde kontakten med miljøet og sporten de elsker. Vi har også gamle travere som kun dukker opp et par ganger i løpet av sesongen, sier Donsig.

Halvveis ut i runden har alle tre vært nødt til å fiske sendeplatene ut fra busker og trær. Man må hver gang kaste fra stedet der disken landet sist. Ferdigheter, strategi, vindforhold, valg av disk og flaks er noe av det som spiller inn på kastet. På enkelte hull må man velge om man skal safe eller forsøke på et vanskelig kast som kan gi bedre uttelling dersom  det lykkes.

- «Oj» er nok det mest brukte ordet i frisbeegolf, flirer Donsig.

Han begynner å bli amper etter to mislykkede kast på rad. Heldigvis er det ikke lenge til han sender avgårde en disk som lander i putteavstand til kurven. I årenes løp har han tatt «hole in one» på 11 av de 18 hullene. Det kalles forøvrig «ace» i frisbeegolf.

- Det er sikkert mange som ser på deg som sær når du driver med dette. Men folk blir også nysgjerrige og vil vite hva det går ut på. Heldigvis har vi noen ildsjeler i klubben som er veldig flinke til å følge opp nybegynnere med råd og tips til kasteteknikk.

Rundens resultater legges inn i en app slik at man kan følge med på sin egen utvikling over tid. Og selv om ingen av de tre har hatt sin beste dag på banen, er stemningen god. Utøverne blir irriterte på seg selv, men sjelden på hverandre. Avkoblingen og den sosiale dimensjonen er for mange vel så viktig som konkurranseelementet. Og der ligger nok noe av forklaringen på at frisbeegolf erobrer stadig nytt terreng.

Ekeberg Sendeplateklubb
post@ekebergsk.com