Politiattest 2.jpg

Politiattest

Idretten skal være et trygt sted for alle medlemmer. Derfor skal alle med oppgaver som innebærer et ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, fremvise politiattest.

Oppgaver som innebærer et ansvar- og /eller et tillitsforhold til mindreårige eller personer med utviklingshemming, skal kun utføres av skikkede personer. Vi skal forhindre at personer som kan utgjøre en risiko for overgrep eller skadelig innflytelse, skal få slike oppdrag.

Idrettslagets styre er ansvarlig for politiattestordningen. Dette innebærer å utnevne en person som er ansvarlig for innhenting og oppfølging. Vedkommende skal ha en personlig vara. Dette skal gjøres gjennom et styrevedtak, slik at det kan dokumenteres hvem som til enhver tid har og har hatt dette ansvaret.

Ordningen omfatter både ansatte og frivillige over 15 år, og gjelder uansett om personen får lønn for oppgavene som utføres eller ikke. Det avgjørende er i hvilken grad oppgavene vedkommende skal ha innebærer et ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming.

Trenere, instruktører, lagledere med direkte kontakt med mindreårige eller personer med utviklingshemming, vil alltid ha et ansvars- eller tillitsforhold og være omfattet av ordningen. For andre oppgaver må idrettslaget foreta en konkret vurdering av oppgavene som skal utføres. Er det tvil om det skal innhentes politiattest kan Oppland Idrettskrets kontaktes.

Les mer på NIF sine hjemmesider - her: https://www.idrettsforbundet.no/klubbguiden/politiattest/