Ildsjelprisen 2018

P4151236.JPG

I år kom det inn forslag på 19 gode kandidater, spredt over hele fylket, til Nordland idrettskrets sin ildsjelpris. Alle de nominerte ildsjelene gjør en fantastisk jobb for idretten i Nordland. Vi har den glede av å gratulere Dag Trygve Tollaksen fra Sandnessjøen med ildsjelprisen 2018.

Forslaget til årets vinner kom fra Sandnessjøen og Omegn Cykleklubb og Sandessjøen IL, nedenfor kan du lese utdrag fra nominasjonen deres:

"Dag har gjennom sine mange prosjekter for idretten i Sandnessjøen hatt det så travelt at han helt har glemt av å prate rent og tydelig. Dag legger en voldsom energi i det han tar løs på, han er prototypen på en ildsjel, en drivkraft som alltid setter full gass mot målet.

Dag symboliserer nordlendingen som ble landskjent under begrepet "heftig og begeistret", fra filmen med samme navn. Dag kan være helt umulig å si nei til. Og om så skulle skje, så tar han like godt på seg resten av oppgavene selv.

Dag har vært like viktig for barneidretten som for senioridretten, selv om det er barne- og ungdomsidrett som har ligget han hjerte nærmest. Han har gjennom et langt liv innehatt de fleste av de styreverv som har vært å oppdrive innen idretten i Sandnessjøen. En lang trenerkarriere kan han se tilbake på. Som leder har han hatt et spesielt fokus på utdanning og rekruttering av trenere og ledere. Like viktig har rollen som bindeledd mellom idrettsbevegelsen, de kommunale myndigheter og næringslivet vært, noe som ikke minst har git resultater på anleggssiden. Han har med sin ukuelige optimisme og pågangsmot klart å realisere det ene prosjektet etter det andre. Han er still going strong og bidrar hele tiden til det beste for lokalidretten i Alstahaug".

Ilsjelpriskomitéen har lagt vekt på følgende i utvelgelsen av årets prisvinner: Dag Trygve Tollaksen har i over 40 år vært engasjert innen idretten i en rekke ulike funksjoner og roller. Merittlisten innen frivillig arbeid og verv for lokalidretten i Sandnessjøen er fantastisk lang og variert:

• Tidligere aktiv fotballspiller og nå aktiv veteransyklist
  • Trener for aldersbestemte lag i fotball
  • Styremedlem i Sandessjøen IL fotball ungdom og etter hvert leder for samme gruppen
  • Styreleder i Sandnessjøen IL
  • Dugnadsgeneral for SIL sitt bidrag i realiseringen av Helgelandshallen
  • "Byggeleder"
  • Dugnadskoordinator
  • Styremedlem i arbeidsutvalg
  • Leder av julecupen i fotball
  • Sterkt involvert i planlegging, organisering og utførelse av arrangementer i forbindelse med SIL's 100 årsjubileum i 2014
  • Medlem av Sandnessjøen IL's erkjentlighetsutvalg som utnevner æresmedlemmer i klubben
  • Dag er selv æresmedlem i Sandnessjøen IL fra 2001

Per tiden:

• Styremedlem i Alstahaug idrettsråd
  • Kasserer og sekretær i Sandnessjøen og Omegn Cykleklubb
  • Leder av danse- og konsertarrangement i Sandnessjøen IL

Prisvinneren hadde dessverre ikke anledning til å være tilstede under prisoverrekkelsen på idrettskretstinget og prisen ble mottatt på vegne av Dag, ved leder i Alstahaug idrettsråd, Anita Eliassen. Prisvinneren vil etter hvert få overrakt prisen ved lokalt arrangement i Sandnessjøen og motta velfortjent heder.

Styret og administrasjonen gratulerer på vegne av alle innen Nordlandsidretten!