Lederkurs for ungdom

IMG_5585.jpg

Lederkurs for ungdom er et kurs for ungdom i alderen 14-19 år. Kurset forbereder deltakerne på lederverv i ulike deler av klubbarbeidet i norsk idrett. Ungdommene som deltar tilegner seg en unik kompetanse som gjør at de aktivt kan delta der beslutningene tas i idrettslaget.

Kursets varighet:
25 timer (fre-søn)

Lederkurs for ungdom har som mål å gi deltakerne en spennende helg fylt av action, teambuilding og masse ny lærdom. Kursholderne tar deltakerne med på en reise i hvordan idrettsorganisasjonen fungerer, og hvordan man kan få innflytelse i idrettslaget sitt. Man får en innføring i ulike ledelsesverktøy som kan brukes i sin trener/ledergjerning og det beste av alt: Du treffer mange ungdommer fra ulike steder i Nordland som brenner for deg samme som deg»!

KURSETS INNHOLD:

• Teambuilding
  • Selvtillit og selvfølelse
  • Rollemodell
  • Medlem i sentrum
  • Ungdom som ressurs
  • Fra mål til handling
  • Kommunikasjon
  • Presentasjonsteknikk

Lederkurset bruker en induktiv læringsmetode. Deltakerne blir involvert fra start til slutt, og jobber mye med å reflektere over egen rolle, gjennom individuell jobbing og gruppearbeid.

VÅRE KURSHOLDERE

Nordland idrettskrets har satset på unge kursholdere. De har sin utdannelse til dette kurst gjennom Norges idrettsforbund (NIF), og har lang erfaring med å holde kurs for barn og ungdom.

Om kursholderne:
Renathe Eline Jakobsen (27 år). Renathe har sin bakgrunn fra fotball. Hun er utdannet statsviter fra NTNU i Trondheim. Renathe har tatt veilederutdanning som klubbutvikler i regi av NIF og hun studerer nå prosjektledelse i sin hjemby Harstad.

Kaja Hauge Johansen (28 år). Kaja er opprinnelig fra Mosjøen, men er i dag bosatt på Setermoen. Hun har sin idrettsbakgrunn fra fotball og skihopp. Kaja har utdannet seg til veileder og kursholder på Norges idrettshøgskole og har nylig fullført en utdannelse i fysioterapi.

MERK!
 I årene 2014-2016 arrangeres dette kurset gjennom Nordland idrettskrets sitt prosjekt "Young Active". Prosjektet har som mål å få ungdom i Nordland til å engasjere seg som ledere og trenere i sine idrettslag, og gjøre dem rustet til å starte opp selvstyrte treningsgrupper ("YouAct"-grupper) i sitt nærmiljø. Les mer om Young Active-prosjektet her

Har du spørsmål om kurset ta kontakt med

For spørsmål om kurset kontakt utdanningskonsulent